ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km tornis

Lidojošie, rāpojošie un statiskie mehānismi un tajos izmantotās tehnoloģijas, kas paredzētas tuvējā un tālā visuma izpētei

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby Epis » 12 May 2011, 15:36

Mērķis jau tai palaišanas trubai ir lielās raketes, tik lielas kuras neviena lidmašina nekad nespēs pacelt + parastās reketes arī nespēs neviens uzbūvēt (pietrūks naudas) apmēram 100-500 tonu līmenī, un šitā to varētu izdarīt jo dzinēju jauda kas būtu vaidzīga priekš trajektorijas ir mazāka nekā raketes massa teiksim 80-90 no raketes massas tad sanāktu ka ar tiem pašiem vecajiem dzinējiem varētu uznest orbītā daudz lielāku kravu piemēram ja Falkon 9 heavy uznesīs 50 tonas, ta ar to pašu viņu dzinēju modeli, konfigurāciju varētu uznest 150Tonas un cena būtu 3x zemāka, un tur jau tā sāls aprakta tajos torņos ka paātrinājums ko viņi iedod ļaus izmantot lētākas raketes, un švakākus dzinējus, savkārt uztaisīt raketi priekš 150T kravas nozīmētu jaunus 3x jaudīgākus dzinējus, + super dārgus testa eksperimentus, tas viss tur miljardus prasītu. a tā ar torni paņem veco pielabo un lieta darīta.
nasa forumā viens Pro rakeš inženiers iemeta savā X softā parasto kerosina raketi ar standart dzinēju uzlika parametros 2500m palaišanas augstumu 1100m/s izejas ātrumu 33% slīpā lenķī un viņam sanāca ka tā rakete aiziet ar pirmo pakāpi līdz orbitai ar kravas massu 11.4% no kopējās massas, atmosfēras zudumu 364 m/s. tas nozīmē vienpakāpju rakete var orbītā aizlaist nu 2x lielu kravu kā pašreizējās 2-3 pakāpju raketes, par cenas ekonomiju tur nav nekādu šaubu, tas būs virs 3x lētāk jo krava ir 2x lielāka + rakete ir jābūvē tikai viena. nu infrastruktūra kautko maksās, bet ja tas ir ilgtermiņa ieguldījums ta izmaksas uz vienu palaišanu būs mazas. reku vari lsīt viņa postu šeit: http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... #msg735967
Tākā citi kas rēķina nonāk pie līdzīgiem scenārijiem un tas potenciāls šādiem rakeš paātrinātāiem ir liels + tas ir arī energo effektīvs veids kā piedot to ātrumu.
nessen parādījās Nassas koncepts par mikroviļņu raketes dzinēj karsēšanu, nu no attāluma laiž tos mikroviļņus uz raketes apakšu tur tā sakarst un karsē ūdeņradi kuru tad laiž ārā pa dzinēju un ISP tur bīj augsts ap 1000s problēma tur ir tikai viena ka mikrovilņu energo effektivitāte bīj pāris % un finālā sanāk liela energijas šķērdēšana, nemaz nerunājot par to infrastruktūru, līdzīgi arī ar lāzer energijas raidīšanas idejām, kur gala effektivitāte zema 10-20% un laižot no ātruma 0m/s tā rakeš dzinēja effektivitāte startā vispār visu to energiju izšķērdē nekurienē, ja lāzers atrastos orbītā un rakete tiktu laista vertikālai augšā no tunneļa un pēctam jau +20km augstumā rakete izmantotu Lāzer, vai Mikroviņū energiju tad tā būtu cita runāšana, un cena būtu toč zem 100$ par kg uz orbītu, vai vēl zemāka, iespējams ka nākotnē kas tāds arī parādīsies.

nu ar tām lidmašinām nav jau tik vienkārši, dažādi eksperimenti ir bījuši, diemzēl laikam pārāk dārgi ir tās visas modifikācijas + metot ārā to raketi no lidmašinas tā zaudēs iegūto ātrumu un iegūs negatīvu ātrumu (kritīs zemē) līdz ar to ka tie dzinēji raketei iedarbināsies tad paies 10-12 sekundes kamēr tā uzņems sāktonējo ātrumu un sansiegs lidmašinas augstumu un tās 12 sekundes ir tas izšķērdētāis laiks, un rakeš degviela kas jāskaita klāt, un tad beigās sanāk ka palaižot raketi no trubas ar 1500km/h tā sasniegs to lidmašinas 7-10km augstumu 15-20sekundēs un ātrums raketei tajā augstumā būs jau pie 2500km/h sanāk ka viņa pārsniegs no lidmašinas mestās raketes LEO kravas apjomu.

vēl viena lieta par ko daudzi tajā Nasa forumā cepās šajā vertikālajā Launch assist conveptā ir vertikālais paātrinājums, no kura ir maz jēga priekš orbītas, jo orbītai vaig horizontālo ātrumu bet šitās bažas ir nevietā, jo piemēram Ariane 5 rakete iet arī stirpi vertikāli un otrā pakāpe sansiedz ļoti lielu augstumu pāri 150 km bet orbbītas ātrums nav ne tuvu sasniegts, un intresanti tas ka tad tā rakete sasniedz 0 vertikālo paātrinājumu (dzinēji protams dod horizontālo visu laiku un viņa līdz tam pašplūsmā turpināja uzņemt augstumu no 1 pakāpes iedotā ātruma) un pēc tam ka rakete sāk krist zemē tā ieņem negatīvu trajektoriju, proti dzinēji strādā uz paātrinājumu uz leju, un rakete taisa tādu kā kritienu uzņemot ātri ātrumu (gravity assist) un tad sāk krist palielinot ātri ātrumu līdz sasniedz orbītas ātrumu un zemāk tur par kādiem 70km nenokrīt tālāk atkal uzņem ātrumu un ieņem to orbītu, nu tā trajektorija ir tāda viļņaina tākā vertikālam paātrinājumam nav ne vainas. un to horizontālo ātrumu varēs vēlāk iegūt ar šādu viļņainu trajektoriju.
Epis
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 146
Joined: 09 Sep 2010, 12:59

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby Epis » 14 May 2011, 10:56

Esu ticis beidzot līdz pašam galam un zinu atbildi uz to kas ir viss lētakais vēidz kā pazemināt cenu uz LEO, un tas ir vertikāls pališanas pazemes tunelis, jā, atkal tuneļi, un izrādās ka tie ir Sasodīti lēti, agrāk es domāju ka tuneli rakti ir dārgi, bet viss izrādās gluži pretēji tuneļi rakt ir lētāk nekā celt kautko virszeme + jaunus tuneļus rakt nemaz nevaig, pasaulē ir papillo 2-3km dziļi tuneļi un viss kas tur jādara ir jāsarunā ar to īpašniekiem par tuneļu nomu, pielāgošanu rakeš palaišanai, nu ja nevar atrast piemērotu tuneli no jau esošajiem tad var sarunāt lai tie kas taisās rakt jaunu tuneli pielāgo priekš rakeš diametra un pielāgo visu pārējo infrastruktūru lai pēc rakšanas tas būtu nododams rakeš laišanas kompānijas apsaimniekošanai.
cik ta tuneļi maksā atbilde ir vienkārša tie ir lēti, jo tos izmanto derīgo izrakteņu ieguvei dziļi zem zemes līdz ar to tā ir liela industrīja,kur jau sen par visu padomāts, un ir sasniegta augsta darba ražiba, jeb energo efektivitāte un cena pa tuneli 10m diametrā 500m dziļu būtu 11.4M $ jo cena ir 22857 $/m jo mazāks tunels jo lētāks, un tā tālāk.
vārdsakot biznesa modelis šeit ir vienkārš, tunelis jārok tur kur ir kādi derīgie izrakteņi tad rokot tuneli iegūto zemi varēs pārdot un tā rakšana sevi atpelnīs un beigās tunelis būs pa velti un rakeš izmaksās būs tikai cena par raketes pielāgošanu tunnelim, tuneļa piepildīšanu ar ūdeņraž gāzi (lai zemāka gāzes pretestība) un tuneļ 1 rakeš minī pakāpe. tas arī būs visas izmaksas, un tas nebūt nav dārgi.

ideāls scenārijs butu rakt vertikālu tuneli kādā super augstā kalnā 6-7km tādā kur kalnu pakāje ir 3+km zemāk kur varētu tad ierakt horizontālu tuneli līdz kalna centram un tad vertikāli uz augšu 2-3km līdz virsotnei šādā modelī raketei varētu ielādēt tunelī no lejas un palaist ar divtik lielu ātrumu nekā no jūraslīmeņa un tiktu sasniegta ļoti liela rakeš palaišanas effektivitāte kas nozīmētu 2-3x lielāku kravu uz orbītu.

Ja es būtu zinājis jau no sākuma ka tuneļi maksā tik lēti (pāris miljon $$) un beigās ir vispār pa velti! tad nemaz nebūtu ņēmies ar tiem lidojošiem torņiem un citiem konceptiem, jo taga ir skaidrs, ka neko lētāku par tuneli uzbūvēt nevar, jo tunelis ir faktiski pa velti, un ignorēt šādu iespēju no rakeš industrijas ir neprāts, vispār tas ir ļoti dīvaini ka neviens neizmanto tuneļus rakeš palaišanai. :(
Epis
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 146
Joined: 09 Sep 2010, 12:59

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby KasparsK » 16 May 2011, 15:17

Lai vai kā, ja arī tunelis sanāk vislētāk un efektīvāk, tas tomēr ir liela konstrukcija, daudz rakšanas darbu, vēlāk vēl gāzes piepildīšana un arī pašas raķetes nav diez ko draudzīgas videi. Kā ar citām iespējām kravu dabūt orbītā? Varbūt vari pakomentēt šo konceptu: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator ?
KasparsK
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 107
Joined: 18 Feb 2011, 20:06
Location: Cēsis

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby asgard » 17 May 2011, 12:28

Vispār šads palaišanas tunelis visefektīvāk darbotos tieši priekš lielajām raķetēm, jo lieljaudas starta paātrinātāji ir dārgi, šatla srb maksāja ap 40 milj $ gabalā. Ja tādai raķetei kā AresV kur 2 tādi srb vajadzīgi varētu tos aizstāt ar palaišanas tuneli tad sanāk 80 milj ietaupījums katrā startā uz srb rēķina vien pie nosacījuma ja tuneļa izbūve un aprīkošana un raķetei nepieciešamās modifikācijas visu pārāk nesadārdzinātu. Aizstājot RS 68 dzinējus ar vienkāršākas konstrukcijas vakuumam optimizētiem dzinējiem varētu vēl papildus kādus pārdesmit milj$ ietaupīt un izspiest labāku veiktspēju.
User avatar
asgard
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 175
Joined: 14 Nov 2008, 01:40

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby asgard » 17 May 2011, 12:34

KasparsK wrote:Lai vai kā, ja arī tunelis sanāk vislētāk un efektīvāk, tas tomēr ir liela konstrukcija, daudz rakšanas darbu, vēlāk vēl gāzes piepildīšana un arī pašas raķetes nav diez ko draudzīgas videi. Kā ar citām iespējām kravu dabūt orbītā? Varbūt vari pakomentēt šo konceptu: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator ?


Daudz visādu pagaidām neatrisinātu tehnoloģisku šķēršu un oglekļa nanošķiedras nav nekāds lētais materiāls. Pagaidām pat vēl nevienam nav izdevies uzražot tādas šķiedras kuru parametri atbilstu tiem kādi nepieciešami kosmosa liftam. Domāju ka nopietnā līmenī būvēt vai nebūvēt kosmosa liftu apspriedīs tikai kad būs izgudrotas metodes kā saražot nepiciešamā garuma un izturības šķiedras.
User avatar
asgard
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 175
Joined: 14 Nov 2008, 01:40

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby Epis » 17 May 2011, 20:53

ņemos ar to savu trajektorijas softu, pirmie dati +- normāli jau ir sanākuši, bet lai būtu kāda jēga ir jāuztaisa vēl sīpās trajektorijas palaišanas simulātors no slīpa torņa, šahtas, vai kalnu nogāzes meglev ceļa.
Es arī uztaisīju scenāriju ka no torņa palaiš raketi un gaida kamēr tā sasniegs ievadīto ātrumu un tad sāk darbināt dzinējus, bīju domājis ka tā varētu rakete veikt ātrāk savu no vertikālās uz horizontālo pagriezienu, bet nekā tāpat kods aizvilka pagriezienu līdz 33km augstummam , vienīgi ka ieliku ātrumu 1km/h kad dzinēji iestartējās tad rakete pagriezās kādu 6km augstumā kādos 35 grādos, bet tad algoritms nobruka un rezultāti šķībi iazgāja, vispār grūti to kodu uzrakstīt, tagat cīnos ar raketes lenķa stabilizēšanu lidojumā.
Ideja ir tāda uzdrukāt algoritmu kas atrastu viss izdevīgāko trajektoriju, arī torņa palaišanas slīpumu no 90-0 grādiem ievadot attiecīgo raketes modeli + arī atrast Optimālo laiku, kad ieslēgt raketes dzinēju lidojumā.
pēctam varētu domāt pa pašu raketi, un meklēt kuri parametri dos labāko rezultātu.

Par tiem Space Elevator, tad nav tur tās troses nemaz tik garas, vismaz ne tam kas lido zemajā orbītā, proti viens ir gas iet GEO orbītā (ļoti garš 35,785 km) savkārt otrs concepts ir Reāls kur lido tā stacija kādos 2000km augstumā un paķer raketi apmēram 150-200km augstuma ar kādiem 2.5km/s orbītas ātrumu un tālāk aizvelk līdz savai šitā viņi tur izrēķināja ka ietaupīs > 2000m/s orbitālo LEO ātrumu un raketes varēs nest vairāk kravas + tādu konstrukciju var ar pašreizējaiem matreāliem uzbuvēt, vienīgi sanāk baigi dārgi. nu tas vismaz ir tas projekts ko tagat pēta tās speceElevator organizācija, netā var parakst pa šim tēmam.
http://www.spaceelevator.com/docs/elevator.pdf reku šeit tas koncept apraksts, tur ir arī runa par km gariem palaišanas rakeš torņiem, piepūšamajiem torņiem maglev utt..
Epis
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 146
Joined: 09 Sep 2010, 12:59

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby Epis » 19 May 2011, 19:15

sataregulēju softu priekš parastām un arī slīpajām trajektorijām (pārāk slīpas trajektorijas uzkarās) un uzliku vēl Opciju kur var raketi palaist lielā augstumā ar starta ātrumu, modelējot kas būtu ja torņa palaišanas 0 rakeš pakāpe būtu ar lielāku degvielas tvertni un dzītu raketei līdz lielākam augstumam arī ievirzot viņu vajadzīgā lenķī piemēram 60 grādi un augstumā 20-30km tad palaižot raketi no tāda augstuma protams ka sanāk vēl lielāks fināla delta V, vispār pēdējais secinājums ir tāds ka no torņa ir jāpalaiž daudzkārt izmantojama speciāla torņa nesēj 0 pakāpes rakete kas stums pēc iziešanas no torņa galveno raketi vēl 40-50 sekundes līdz tiem lielajiem augsumiem, un tad lidos atpakaļ, savā veidā tā butu daudzkārt izmantojama rakete. parastās raketes 1 pakāpes šādu atpakaļ lidošanas greznību nevar atļauties jo tas viss papild aprīkojums + pats galvenais degviela un arī smagāks stiprāks korpus palielinās tukšas standart pirmās pakāpes svaru par 5-10X no 1-2% tukšā svara līdz kādiem 10-15% tukšā tas jau būtu gandrīz vai kā lidmašinai tukšais svars bīj kautkur 20-30 % no pilnā bez kravs un degvielas, un ja palaišanas truba samazina 1 pakāpes nepieciešamo degvielas daudzumu par 30-40% tad tajā svara vietā var ielikt atgriešanās degvielu + nostiprināt konstrukciju lai tā turētu 1000+ reizes ielikt tur nolaišanās kājas/mehānismu, prašutu, un vēl viskautkādu apratūru, un finālā dabūn daudzkārt izmantojamu no trubas palaižamu raketi, kas pēc cenas noteikti nemaksās tik dārgi kā lidmašina.
man liekās ka ši kombene būtu viss optimālākā, jo tad vissas detaļas varētu būt uztaisītas daudzkārt izmantojamas proti, 1 rakeš trubas palaišanas pakāpe + pate rakete varētu būt arī daudzkārt izmantojama, nu ja tur nesanāk dauzkārt izmantojams nekas tad var sadalīt to uz 2 pakāpēm kur pēdējā ta būtu daudzkārt izmantojama, jo jebkāda daudzkārt izmantojama tehnologija ārkārtīgi samazina cenu, jo tad izmaksas ir tikai degviela un serviss, nav ja'būvē katru reizi viss no jauna.
manā skatījumā sanāk ka tā palaišanas truba, vai kādi citi mehānismi ir trūkstošais posms uz dauzkārt izmantojamu lētu Leo rakeš tehnologiju.
Epis
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 146
Joined: 09 Sep 2010, 12:59

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby Epis » 21 Jul 2011, 10:44

uzraku ļoti intresantu tehnologijas patentu kas varētu derēt priekš Rocket Sled launch assist, proti Linear Turbine Propulsion System patent Nr 5669308
un ideja te būtu tāda uztaisīt sliežu ceļu ar tām turbīnas lāpstiņām (parastajā rakeš versijā lāpstu nav ir tikai plikas sliedes) un tad raketes vietā kā motoru izmantot to gāzes turbīnu kas ir 2 pakāpju, un atšķīrība starp tādu turbīnu un rakeš motoru ir tāda ka turbīnai būs augstāka energo effektivitāte varētu būt >10% sākot kustību no 0m/s salīdzinājumā rakeš motoram tā effektivitāte zemos ātrumos ir nožēlojami 1-2% un tas nozīmē ka degvielas patēriņš tai turbīnai būs 5-10x mazāks, un ja izmanto turbīna ārējo gaisu priekš degvielas dedzināšans, nav jāizmanto skābekļa baloni, ta svars nokritīs vēl uz pusi, tas varētu izskatīties kā sliežu ragavu ar to lineāro turbīnu kur ir neliela dīzeļa degvielas bāka, salīdzinājumā ar 15-20x lielāku/smagāku cietās degvielas rakeš dzinēju.
tai patentā ideja izgudrotājam bīj izmantot šo tehnologiju ātrgaitas dzelzceļa vilcienos MagLev tehnologijas vietā, kas pēc patentā teiktā eso daudz dārgāka un sarežģitāka salīdinot ar viņa turbīnu, ja tā padomā tad varētu tā arī būt jo tur tajā turbinā vispār kustīgu detaļu praktiski nav.
nezināmais ir tās lineārās turbīnas svars, un darbības parametri, tākā grūti teikt vai tā būtu labāka par rakeš sliežu ratiem/ragavu platformu
Linear_turbine_prop.GIF
Linear_turbine_prop.GIF (39.74 KiB) Viewed 10663 times


un protams ja izmanto šādas sliedes kamanas ta tā rakete ir jāstūmj augšā pa kalna slīpumu, jo lielāks kalns jo labāk.
vispār cik es skatījos maglev, un elektrību darbināmos konceptos ta galvenā problēma ir lielās elektrības uzglabāšanas baterjās/kapacitātoros izmaksas, un paši elektromotori arī nav neko viegli, un visa tā padarīšana finālā sanāk baigi dārgā, līdz ar to ķīmiskā energija un tās tehnologijas kā raketes/ turbīnas ir daudz lētāka izmaksās + arī vienkāršāka,primitīvāka.
Epis
Brūnais punduris
Brūnais punduris
 
Posts: 146
Joined: 09 Sep 2010, 12:59

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby JDat » 18 Dec 2011, 17:40

Cik sver raķete? Kādu slodzi kamanām jāiztur? Cik jaudīgus magnēus vajag? Cik gari ratiņi būs? Kā dzesēt magnētus? Kā pievadīs elektrību magnētiem? Tas ka eksistē Maglev vilcieni, nenozīmē ka kosmosā var braukt...

80-to beigās bija tāds žurnāls Junij Tehņik. Tur bija ideja:
Davai taisam ekoloģisku raķeti ar trvaika dzinēju. Ka? A vot tā ieliekam raķeti okeāna dibenā. Piepildam ar 300-400 grādu tvaiku no karstajiem avotiem un šaujam gaisā. Viss ir forši un labi, bet pat jau tajā rakstā atklājās, ka raķetes izmērs būs... hmm... 10x lielāks ne kā esošā klasika. Vot i uzbūvē. Vai tas ir izdevīgi?

Bez tam, pateicoties mūsu izglītibas sistēmi, daži joprojām somā: lai paceltos kosmosā, pietiek uzšaut raķeti 100 KM augstumā. Tomēr neviens neiedomājas elemntāru lietu: raķetei jākustās pret zemes virsmu ar ātrumu ~ 7 KM/s Tas kaut kā paiet garām daudzu prātiņiem...

Vārdu sakot: Pat Žilam Vernam bija prātīgāki koncepti...
JDat
Miglājs
Miglājs
 
Posts: 33
Joined: 10 Dec 2011, 16:35

Re: ideja: paš būvējošs, nojaucošs, stabilizējošs 3-6km torn

Postby peleks » 18 Dec 2011, 18:26

ak jā, izlasi postus, tur feini sarēķināts, pa to magnētu dzesēšanu - jautājums - fiziku skolā esi mācijies?? kur problēma zemes atmosfērā kko dzesēt?? uzliec ribu, magnēta sliede būs kalna vēja pusē, un tu zini kāda tur ir truba?? zini cik labi vars savāc siltumu un cik labi alumīnijs viņu izvējo?? kamoon, to pasākumu fizikā 6 klasē mācija! un sāc lasīt postus, un tik tad kko gudri runāt!
TS 250/1250, TSOAG16mm,HEQ5, Nikon D7500, ZWO Asic120mm, Atik 490exm
User avatar
peleks
Melnais caurums
Melnais caurums
 
Posts: 970
Joined: 03 Jan 2010, 13:06

PreviousNext

Return to Tehnoloģijas

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron