Šurp instrumentus, uz Marsu!

Publicēts: 19.01.2010

Eiropas kosmosa aģentūra un NASA aicina zinātniekus no visas pasaules piedāvāt savus instrumentus aģentūru kopējai misijai ExoMars Trace Gas Orbiter. Tās starts ieplānots 2016. gadā. Zondes uzdevums būs sarkanās planētas atmosfēras komponentu izpēte, ieskaitot noslēpumaino metānu, kas varētu liecināt par dzīvības eksistenci uz Marsa.

Dzīvības meklējumi Marsa pagātnē un tagadnē ir viens no zinātnes grandiozākajiem mērķiem mūsdienās. Abas iecerētās ExoMars misijas fokusēsies tieši uz šo uzdevumu.

Pirmais kosmosa kuģis būs orbitālā stacija Trace Gas Orbiter, kuru būvēs Eiropas kosmosa aģentūra, bet kosmosā nogādās NASA.

Šodien abas aģentūras aicina visas pasaules zinātniekus pieteikt instrumentus pirmajai misijai. Pieteikumi tiks izvērtēti un uzvarētājiem tiks uzticēta šo instrumentu būve.

"Mēs esam atvērti visiem ierosinājumiem, kuri palīdzēs sasniegt zinātniskos mērķus," teica Jorge Vago no Eiropas kosmosa aģentūras.

Misijas primārais uzdevums ir pētīt gāzes Marsa atmosfērā, nosakot to koncentrāciju un sastāvu. Viena no interesantākajām zinātniekiem šķiet metāns, kas uz Marsa tika atklāts jau 2003. gadā. Tā ir viena no gāzēm, kas tiek ražota bioloģisku procesu rezultātā, tādejādi tā kalpo par tādu kā biomarķieri. Marsa gadījumā zinātnieki vēlas saprast, vai metāns rodas bioloģiskos procesos, vai tomēr ģeoloģisku vai vulkānisku procesu rezultātā.

Noslēpumainību metāna gadījumā pastiprina fakts, ka tas ir koncentrēts trīs vietās uz Marsa. Tas pazuda no atmosfēras daudz ātrāk, nekā zinātnieki prognozēja. Tas norāda uz nezināmu iznīcināšanas procesu, kas ir daudz spēcīgāks nekā uz Zemes sastopamie. Iespējams, ka tas liecina arī par daudz straujāku ražošanas procesu, kura rezultātā radās daudz vairāk gāzes.