Slovākijas Republika paraksta sadarbības līgumu ar Eiropas kosmosa aģentūru

Publicēts: 5.05.2010

2010. gada 28. aprīlī Slovākijas Republika un Eiropas kosmosa aģentūra parakstīja sadarbības līgumu. Šī līguma ietvaros tiks izstrādāts detalizētāks tālākās sadarbības plāns.

Līgumu Bratislavā parakstīja Pīters Halsrojs no Eiropas kosmosa aģentūras un Slovākijas Republikas izglītības ministrs Jans Mikolajs. Sadarbības līgums ir tikai sākumposms. Patlaban ir identificētas dažas no iespējamajām sadarbības jomām - Zemes novērojumi, mikrogravitācijas izpēte un kosmosa zinātne.

Sarunas ar Eiropas kosmosa aģentūru Slovākijas Republika uzsāka jau 2004. gadā. 2008. gadā Bratislavā ieradās Eiropas kosmosa aģentūras delegācija. Slovākijas Republikas izglītības ministram tika uzticēts turpināt sarunas un izveidot Ekspertu komiteju, kurā ietilpst ministriju, zinātnes un izglītības jomas un biznesa nozaru pārstāvji.

Slovākijas Republikai ir ilgstoša pieredze kosmosa zinātnēs. Čehoslovākijas kosmonauts Vladimirs Remeks lidoja kosmosā 1978. gadā. Ivans Bella kļuva par pirmo slovāku kosmosā 1999. gadā. Slovākijas organizācijas jau agrāk ir piedalījušās vairākos Eiropas kosmosa aģentūras projektos. Piemēram, Slovākijas eksperimentālās fizikas institūts piedalījās Rosetta, BepiColombo, Venus Express un Double Star projektos kopā ar Īrijas nacionālo universitāti. Slovākijas zinātņu akadēmija piedalās IMPRESS projektā, kas pēta metālu sakausējumus.