Pirmais T2K neitrīno

Publicēts: 1.03.2010

ASV daļiņu fiziķi, kas strādā starptautiskajā T2K projektā, kura ietvaros paredzēts uztvert dažas no Visuma vismazāk izpētītajām daļiņām, ir uztvēruši pirmo neitrīno, kas ceļojis 295 kilometrus cauri Japānai.

Neitrīno, kas no valsts austrumiem ceļojis uz rietumiem, iezīmē noslēpumaino neitrīno svārstību izpētes sākumu. Zinātnieki cer, ka šis darbs palīdzēs labāk izprast neitrīno nozīmi Visuma agrīnajos attīstības posmos. Iespējams, ka tas varētu atbildēt, kādēļ Visumā ir vairāk vielas nevis antivielas.

T2K (Tokai-to-Kamioka) ir starptautisks eksperiments, kuru vada Japāna un daļēji finansē Lielbritānija.

"Neitrīno ir daļiņu fizikas izvairīgais spoks," teica T2K preses pārstāvis Takaši Kobajaši. "Ir trīs dažādi neitrīno - elektronu neitrīno, mionu neitrīno un tau neitrīno."

Neitrīno mijiedarbība ar matēriju notiek ļoti reti. Tie var iziet cauri visai Zemei un zaudēt mazāk intensitātes nekā gaisma, izejot cauri loga stiklam.

Neitrīno tiek "ražoti" jaunuzceltajā T2K neitrīno stara lielgabalā, kas atrodas Tokai ciemā uz ziemeļiem no Tokijas. Zinātnieki cer, ka izdosies veikt līdz šim nenovērotu neitrīno svārstību mērījumus. Šo svārstību rezultātā neliela daļa no mionu neitrīno pārvērstos par elektronu neitrīno, kad tie būs sasnieguši milzīgo Super-Kamiokande uztvērēju, kas atrodas Japānas otrajā pusē.

"Jauna svārstību veida novērojumi ļaus mums salīdzināt neitrīno un anti-neitrīno svārstības, kas, kā uzskata daudzi teorētiķi, varētu būt saistītas ar fundamentālās fizikas lielāko noslēpumu - kādēļ Visumā ir vairāk vielas nekā antivielas," pastāstīja profesors Deivs Verks. "Pirmā neitrīno novērojumi nozīmē to, ka medības ir sākušās."

Projektā iesaistīti 508 fiziķi no 12 valstīm. Lielbritānijas zinātnieki ir izstrādājuši gan paātrinātāja, gan uztvērēja instrumentus, kā arī radījuši analīzes programmatūru.

Pirmie eksperimenta zinātniskie rezultāti tiks apkopoti pēc dažiem mēnešiem, bet konkrētas atbildes varētu nākties gaidīt gadiem ilgi.

Science and Technology Facilities Council