Hubble 3D

Publicēts: 29.03.2010

Izbaudiet lidojumu cauri Oriona miglājam, milzīgai zvaigžņu fabrikai aptuveni 1500 gaismas gadu attālumā. Brāzieties cauri Oriona gāzu un putekļu kanjonam. Ceļojiet garām milzu zvaigznēm, kuru starojums izgaismo un jonizē visu reģionu. Paveŗojiet kurkuļiem līdzīgos veidojumus, kas ir jaunu zvaigžņu un planētu sistēmu aizmetņi.

Šis virtuālais ceļojums nav jaunākā spēle - kosmosa simulātors, bet gan viens no fantastiskākajiem astronomijas speciālistu garadarbiem, kas tapis Kosmosa teleskopa zinātniskajā institūtā (STScI), kas ir Habla teleskopa zinātnisko operāciju vadības centrs. Ceļojums cauri Oriona miglājam ir daļa no jaunākās IMAX filmas "Hubble 3D", kuras pirmizrāde notika 19. martā.

43 minūšu garajā filmā atainota Habla teleskopa 20 gadus garais darba mūžs, ieskaitot 2009. gada labošanas misijas fragmentus, kurus filmēja astronauti.

Filmā redzamas slavenākās Habla teleskopa fotogrāfijas - Ērgļa miglāja Radīšanas pīlāri, kā arī fantastiskie jaunās WFC 3 kameras attēli.

Lai arī Habla teleskopa attēli ir elpu aizraujoši, tie ir divdimensionāli. Šai filmai attēli tika pārveidoti 3 dimensiju objektos, ļaujot skatītājiem iejusties kosmisko ceļotāju ādā.

12 minūšu garais fragments astronoma Frenka Sammersa vadībā tika veidots deviņus mēnešus.

"Redzot šos Habla attēlus trīs dimensijās, jūs it kā lidojat cauri kosmosam, nevis tikai skataties uz fotogrāfijām," Sammers stāstīja. "Kosmiskās ainavas ir veidotas, izmantojot Habla datus un attēlus. Tomēr ir vajadzīgs arī neliels māksliniecisks piegājiens, lai izveidotu reālistisku trīs dimensiju vidi."

Visambiociozākais fragments ir četru minūšu garais ceļojums cauri Oriona miglāja putekļu un gāzu kanjonam, kura platums ir aptuveni 15 gaismas gadi. Šī lidojuma laikā skatītāji var vērot tumšākus un gaišākus gāzu mākoņus, tūkstošiem zvaigžņu, ieskaitot Trapeces kopu, un planētu sistēmu aizmetņus. Ceļojumu noslēdz jauna planetārā diska atainojums. Iespējams, ka tieši tā Saules sistēma izskatījusies pirms 4,5 miljardiem gadu.

3D Oriona vide tika veidota, izmantojot Habla teleskopa fotogrāfiju, kas tapusi 2006. gadā. Sadarbojās vairāki speciālisti - Gregs Beikons, kurš veidoja Oriona digitālo modeli, astronoms Massimo Roberto, Ilinoisas universitātes Superskaitļotāju aplikāciju centra speciālisti un Spitzera zinātniskā centra darbinieki.

Dažiem fragmentiem nācās izdomāt jaunas metodes kā 2D attēlu pārvērst 3D objektā. Līza Frettere un Zolts Levaijs radīja metodi, kas ļāva Ķīļa miglāja pīlārus sadalīt vairākos slāņos, radot 3D ilūziju.

Frettere pacietīgi novāca no attēla tūkstošiem zvaigžņu, lai Levaijs varētu nodalīt atsevišķus gāzu slāņus vienam no pīlāriem. Pēc tam Frettere pievienoja zvaigznes priekšplānā un fonā, lai radītu 3D efektu. Šī metode tika pielietota gan redzamās gaismas, gan infrasarkano staru spektra fotogrāfiju apstrādei.

Vēl kādā fragmentā skatītāji lido cauri 170 000 zvaigžņu apgabalam no milzu zvaigžņu kopas Omega Centauri. STScI astronoms Džajs Andersons izveidoja sintētisku zvaigžņu lauka 3D modeli, kas atbilst šī apgabala Habla teleskopa fotogrāfijām.

Pēdējās filmas minūtēs skatītājs lido prom no Piena Ceļa galaktikas, garām daudziem Habla teleskopa fotografētajiem galaktiku attēliem. Beigās redzams tīkls, kas savieno Visuma lielākās struktūras.

Ja nu jums gadās būt kādā IMAX kinoteātrī, pārliecinieties vai repertuārā nav filma Hubble 3D. Fantastiski iespaidi garantēti!

Neliels ieskats STScI speciālistu darbā (.WMV; 26,4 MB).

HubbleSite