Hromoskops

Publicēts: 4.12.2009

Mančesteras universitātes Džodrela Benka astrofizikas centra un Kārdifas universitātes astronomi atklājuši plašākai publikai pieejamu jaunu veidu kā izpētīt Piena Ceļa galaktiku, izmantojot tiešsaistes rīku - Hromoskopu.

Ar šā instrumenta palīdzību iespējams apskatīt Piena Ceļa galaktiku un tālākus Visuma nostūrus sākot no rentgenstaru diapazona līdz pat visgarākajiem radio viļņiem.

"Hromoskops izmanto datus no vairākām observatorijām, ieskaitot Džodrela Benka milzu radioteleskopu," pastāstīja vadošais izstrādātājs Stjuarts Lovs. "Tas ļauj cilvēkiem apjaust saistību starp to, ko mēs redzam ar savām acīm, un debesīm, kuras astronomi pēta dažādos viļņu garumos, piemēram, radio un infrasrakanajos."

"Hromoskops ļauj palūkoties uz zināmiem objektiem jaunā gaismā, piemēram, uz Oriona miglāju, kas ir mums tuvākais zvaigžņu šūpulis," teica Roberts Simpsons no Kārdifas universitātes. "Šāda Visuma aina profesionālajiem astronomiem ir pazīstama jau labu laiku, bet ar Hromoskopu tā ir pieejama ikvienam."

"Mēs vēlējāmies radīt kaut ko tādu, kas būtu pieejams ne tikai sabiedrībai, bet arī skolām," piebilda Kriss Norss no Kārdifas universitātes. "Hromoskopu var lejupielādēt un pēc tam izmantot lokāli un nodot tālāk ar datu nesējiekārtām."

Hromoskopa projektā izmantoti dati no ROSAT (rentgenstari), DSS (optiskais), IRAS (infrasarkanais), WMAP (mikroviļņi) un vēl dažām citām observatorijām un teleskopiem. Tuvākajā nākotnē astronomi cer papildināt projektu ar vēl dažiem viļņu garumiem.

The University of Manchester