Vientulībā dzimusī

Publicēts: 11.04.2013

Doktors Jouiči Ohjama no Academia Sinica Astronomijas un astrofizikas institūta (ASIAA, Taivāna) un doktors Ananda Hota no UM-DAE CBS (Indija) ir atklājuši zilo pārmilzu zvaigzni tālu aiz Piena Ceļa galaktikas robežām Jaunavas zvaigznāja teritorijā.

Pirms vairāk nekā 55 miljons gadiem šī zvaigzne piedzima īpaši mežonīgā vidē, kur to ieskāva miljoniem grādu karsta plazma un vēji, kuru ātrums sasniedza 4 miljonus kilometru stundā.

Pētījumā tika izmantots Subaru teleskops, Kanādas-Francijas-Havaju salu teleskops un NASA GALEX instruments, atklājot zvaigznes veidošanās procesu starpgalaktiskajā telpā, kas ir pilnīgi jauns zvaigžņu veidošanās tips, kāds nav novērojams Piena Ceļa galaktikas ietvaros.

Jaunavas galaktiku kopā atrodas aptuveni 1000 galaktiku, kuras ieskauj miljoniem grādu karsta plazma un tumšā matērija. Šī kopa, kas atrodas 55 miljonu gaismas gadu attālumā, ir ideāla laboratorija, kurā pētīt starpgalaktiskajā vidē esošo gāzi, kas galaktiku savstarpējas mijiedarbības rezultātā ir atrauta no galaktikām.

Vai zvaigžņu veidošanās notiek šajos gāzu mākoņos? Ja jā, tad kāds ir šis process? Ohjama un Hota analizēja IC 3418 un tās milzīgo "asti". Doktors Hota šo galaktiku no dažādiem aspektiem analizē jau kopš 2006. gada, kad viņš pirmo reizi to pamanīja GALEX datos.

IC 3418 ir neliela galaktika, kas milzīgā ātrumā brāžas cauri Jaunavas galaktikas kopai. Aukstā gāze ir atrauta no galaktikas un izveidojusi aptuveni 55 500 gaismas gadus garu asti. To ieskauj karsta plazma, tādēļ nebija skaidrs, vai aukstā gāze iztvaikos, vai kondensēsies un tajā sāks veidoties jaunas zvaigznes.

GALEX attēlos redzams, ka IC 3418 astē veidojas jaunas, masīvas zvaigznes. Kā tas ir iespējams? Šis zvaigžņu process nelīdzinās tam, ko mēs varam novērot Piena Ceļa galaktikā, kur masīvas zvaigznes veidojas milzīgos molekulāros mākoņos izvietotās zvaigžņu dzimšanas vietās.

Doktoram Ohjamam radās aizdomas, ka niecīgais gaismas punkts atšķiras no citiem ultravioletā starojuma avotiem IC 3814 astē. Subaru teleskopa blāvo objektu kamera un spektrogrāfs (FOCAS) atklāja pavisam ko negaidītu.

"Kad es ieraudzīju spektru, es biju apmulsis, jo tas neatgādināja neko agrāk redzētu ārpusgalaktikas astronomijas jomā," teica Ohjama, paskaidrojot, ka nebija novērojamas nekādas pazīmes, kas liecinātu par zvaigžņu veidošanos šajā reģionā.

Kad zvaigzne piedzimst, tās intensvais ultravioletais starojums parasti jonizē apkārtējo gāzi. Šī pazīme nebija novērojama. Tās vietā novērojumi atklāja ļoti spēcīgu zvaigznes vēju, kura ātrums bija aptuveni 160 kilometri sekundē. Bija skaidrs, ka šīs zvaigznes jaunības gadi ir pagājuši un tagad tā noveco. Tas ir zilās pārmilzu zvaigznes etaps un drīz vien tā uzsprāgs kā pārnova.

"Ja mūsu interpretācija ir pareiza, tad šī iespējams ir vistālākā līdz šim reģistrētā zvaigzne, kura atklāta veicot spektroskopiskos novērojumus. Tā kā ar 8,2 metru lielo Subaru teleskopu mēs novērojumus veicām nepilnu nakti, tad ir redzams, ka zvaigžņu spektroskopijai ar lieliem teleskopiem piemīt liels potenciāls. Mēs ar nepacietību gaidīsim laiku, kad nākotnē ieplānotie lielie teleskopi, piemēram, Trīsdesmit metru teleskops (TMT), sāks savu darbu," piebilda doktors Ohjama.

Subaru Telescope, NAOJ