Saules dvīņumāsa HD186302

Publicēts: 22.11.2018

Starptautiska pētnieku grupa Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço speciālistu vadībā ir veikusi apjomīgu izpētes darbu, izmantojot jaunu metodi, lai sameklētu Saules māsas - zvaigznes, kas radušās tajā pašā molekulārajā mākonī kur Saule pirms aptuveni 4,6 miljardiem gadu. Tiek uzskatīts, ka šajā atvērtajā kopā, pie kuras savulaik piederējusi arī Saule, varēja būt vairāki simti vai pat tūkstoši zvaigžņu. Laika gaitā tās ir izklīdušas pa visu galaktiku un tagad ir grūti atrodamas.

Vardans Adibekjans (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço) uzskata, ka šo zvaigžņu meklēšana un izpēte var palīdzēt rast atbildes uz tādiem jautājumiem kā - kurā galaktikas vietā Saule radās un kādi bija apstākļi šajā vietā.

Zinātnieki analizēja 230 000 zvaigžņu spektru, kas iegūts AMBRE projekta ietvaros. Šie dati tika kombinēti ar GAIA datiem, lai atlasītu zvaigznes, kuru ķīmiskais sastāvs un vecums vislabāk atbilst Saules sastāvam un vecumam, kā arī to pārvietošanās virziens galaktikā atbilst prognozētajam.

Lai arī pētījumā tika atklāta tikai viena zvaigzne - HD186302, kas atbilda izvēlētajiem parametriem, tā ir ļoti īpaša. G3 klases galvenās secības zvaigzne ir tik līdzīga Saulei, ka to droši varētu dēvēt par dvīņumāsu.

Saules māsas ir ne tikai veids, kā labāk izprast Saules dzimšanas apstākļus, bet arī iespēja pārbaudīt hipotēzi par dzīvības pārceļošanas iespējām starp atšķirīgu sistēmu planētām vienas zvaigžņu kopas ietvaros. Ideja, ka dzīvība pārvietojas starp planētām dažādās sistēmās, tiek dēvēta par litopanspermiju.

Protams, projektā iesaistītie zinātnieki izsakās piesardzīgi par šādu iespēju. Teorētiski pastāv iespēja, ka vēlīnās bombardēšanas laikā dzīvība no Zemes varēja nokļūt starpplanētu un iespējams arī starpzvaigžņu telpā, izplatoties uz citām kopā esošajām zvaigžņu sistēmām un to planētām. Ja tiešām ir paveicies un ap HD186302 dzīvībai labvēlīgajā zonā riņķo Zemes tipa planēta, uz kuras ir nonākušas un attīstījušās dzīvības formas no Zemes, tad tas būtu fantastisks atklājums - Zeme 2.0, kas riņķo ap Sauli 2.0.

Tā kā iespēja ir ļoti vilinoša, pētījumā iesaistītie zinātnieki veiks sistēmas padziļinātu izpēti, izmantojot HARPS un ESPRESSO spektrogrāfus, lai meklētu planētas ap HD186302.

Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço