Sarkanais milzis uzpūš milzu burbuli

Publicēts: 3.07.2012

Šajā neparastajā Habla teleskopa attēlā redzama spoža zvaigzne, kuru ieskauj milzīga gāzu čaula. U Camelopardalis jeb U Cam dzīve tuvojas noslēgumam.

Tās degvielas rezerves izsīkst un zvaigzne kļūst nestabila. Reizi dažos tūkstošos gadu tā "ieklepojas" un izpūš gandrīz sfērisku gāzes čaulu, brīdī, kad aizsākas hēlija slāņa degšana. Pēdējā izvirdumā izmestā gāze redzama kā gāzes burbulis, kas ieskauj zvaigzni.

U Cam ir oglekļa zvaigzne. Tas ir rets zvaigžņu tips, kuru atmosfērā ir vairāk oglekļa nekā skābekļa. Pateicoties nelielajai gravitācijai, aptuveni pusi no zvaigznes matērijas var aizpūst spēcīgie zvaigznes vēji.

U Cam atrodas Žirafes zvaigznājā netālu no debesu ziemeļpola. Lai arī tā ir neliela zvaigznīte un attēlā aizņemtu vienu pikseli, spožums ir pietiekams, lai pārgaismotu Habla ACS kameru, liekot zvaigznei izskatīties daudz lielākai nekā tā patiesībā ir.

Gāzes čaula, kura ir daudz lielāka un blāvāka nekā zvaigzne, Habla teleskopa attēlā redzama ļoti detalizēti. Lai arī ši fenomens, kas novērojams zvaigznes dzīves noslēgumā, ir neregulārs un nestabils, U Cam izmestā gāzes čaula ir gandrīz sfēriska.

Space Telescope