Proxima Centauri

Publicēts: 29.10.2013

Ar Habla teleskopu fotografētajā attēlā spoži spīd Saules tuvākā kaimiņiene - Proxima Centauri, kuru no Saules sistēmas šķir nieka četri gaismas gadi. Lai arī teleskopa fotografētajā attēlā zvaigzne izskatās ļoti spoža, ar neapbruņotu aci dienvidu puslodē redzamajā Centaura zvaigznājā jums to nesaskatīt.

Proxima Centauri ir visai blāva zvaigzne, kuras masa ir aptuveni 1/8 daļa no Saules masas.

Reizēm Proxima Centauri kļūst spožāka. Tā ir maiņzvaigzne, kura reizēm mēdz uzliesmot. Zvaigznē noritošie konvekcijas procesi var izraisīt nejaušas un iespaidīgas spožuma izmaiņas. Konvekcijas procesi nozīmē ne tikai to, ka zvaigznes spožums ir mainīgs, bet, kombinācijā ar citiem faktoriem, liecina, ka Proxima Centauri mūžs būs ļoti ilgs. Astronomi prognozē, ka šī zvaigzne saglabās galvenās secības zvaigznes statusu vēl aptuveni četrus triljonus gadu, kas ir kādas 300 reizes ilgāk nekā pašreizējais Visuma vecums.

Proxima Centauri ir viena no triju zvaigžņu sistēmas zvaigznēm. Alpha Centauri A un B nav redzama attēlā, kas fotografēts ar Habla teleskopa plaša lauka un planetāro kameru (WFPC2).

Lai arī astronomiskos mērogos Proxima Centauri atrodas ļoti tuvu, pat Habla teleskopa attēlā tā ir tikai spožs punktveida objekts. Ja mēs dotos uz šo sistēmu ar visātrāko mūsdienās pieejamo kosmosa kuģi, šo sistēmu izdotos sasniegt tikai pēc vairākiem desmitiem tūkstošiem gadu.

Space Telescope

1. Guigo tieši 29.10.2013 domāja šādi:

"vēl aptuveni četrus triljonus gadu, kas ir kādas 300 reizes ilgāk nekā pašreizējais Visuma vecums" svētie sūdi!