Pie zvaigznes šūpuļa

Publicēts: 21.08.2013

Izmantojot Atakamas Lielo milimetru/submilimetru masīvu (ALMA), zinātnieki ir veikuši ļoti detalizētu analīzi materiālam, kas plūst prom no jaundzimušas zvaigznes Herbig-Haro 46/47. Oglekļa monoksīda emisijas datu izpēte atklāja, ka zvaigznes radītās matērijas strūklas ir daudz spēcīgākas nekā agrāk tika uzskatīts. Jauniegūtajos attēlos ir redzama agrāk nezināma plūsma, kas vērsta citā virzienā.

Jaunas zvaigznes ir "agresīvi subjekti". Tās spēj izmest matēriju ar ātrumu, kas var sasniegt vienu miljonu kilometru stundā. Kad šī matērija saduras ar apkārtējo gāzi, tā mirdz, izveidojot Herbiga-Haro objektus. Viens no tādiem ir Herbig-Haro 46/47, kas atrodas aptuveni 1400 gaismas gadu attālumā no Zemes. Jaundzimušo zvaigzni varat sameklēt dienvidu puslodē redzamajā Buru zvaigznājā.

Jaunajos attēlos skaidri redzamas divas matērijas strūklas, no kurām viena vērsta Zemes virzienā, bet otra - prom no Zemes. Otrā plūsma redzamās gaismas attēlos bija praktiski neredzama, jo to apslēpa biezie putekļu mākoņi, kas ieskauj jaundzimušo zvaigzni. ALMA teleskopa iegūtie dati astronomiem ļāva ne tikai detalizētāk ieraudzīt abas plūsmas, bet arī noteikt ar kādu ātrumu mirdzošā matērija pārvietojas apkārtējā vidē,

Iegūtie dati palīdzēja noteikt, ka  Herbig-Haro 46/47 izmestās matērijas ātrums ir daudz lielāks nekā agrāk tika uzskatīts.

"ALMA nepārspējamā jutība ļāva ieraudzīt agrāk nepamanītas iezīmes, piemēram, ļoti ātro plūsmu. Šķiet, ka šis objekts ir tipisks piemērs gadījumam, kad molekulāro plūsmu rada jaunās zvaigznes vējš, kurš izplatās platā leņķī," pastāstīja pētījuma vadītājs Hektors Ārs no Jēlas universitātes (ASV).

Jāpiemin, ka pētījuma rezultāti tika iegūti laikā, kad ALMA masīvs vēl nebija pilnībā pabeigts. Kopējais ekspozīcijas laiks bija tikai piecas stundas. Lai iegūtu līdzīgas kvalitātes datus, pētījumi ar citiem teleskopiem aizņemtu aptuveni 10 reizes garāku laiku.

"Detalizācijas pakāpe Herbig-Haro 46/47 attēlos ir pārsteidzoša. Iespējams, vēl pārsteidzošāks ir fakts, ka novērojumi tika veikti ar nepabeigtu instrumentu. Nākotnē ALMA palīdzēs iegūt vēl labākus," piebilda pētījuma līdzautors Stjuarts Korders no Apvienotās ALMA observatorijas (Čīle).

"Šī sistēma līdzinās lielākajai daļai izolētu, nelielas masas zvaigžņu to veidošanās un dzimšanas laikā. Tomēr tā ir neparasta, jo tās plūsmas ietekmē apkārtējo mākoni. Tādēļ šī ir ideāla sistēma, lai pētītu zvaigznes vēju ietekmi uz sākotnējo mākoni, kurā veidojās jaunā zvaigzne," paskaidroja Djego Mardones no Čīles universitātes.

Iegūto datu analīzes rezultātā zinātnieki atklāja agrāk nezināmu plūsmu, kas, šķiet, nāk no jaunās zvaigznes pavadoņa, kuram ir mazāka masa.

"ALMA ļāva saskatīt plūsmā dažādas iezīmes daudz skaidrāk nekā agrākajos pētījumos bija iespējams," noslēdza Ārs. "Tas nozīmē, ka mūs gaida daudz pārsteigumu un aizraujošu atklājumu, kad tiks izmantots viss masīvs. ALMA noteikti izraisīs apvērsumu zvaigžņu veidošanās izpētē."