Jaundzimušas zvaigznes uguņošana

Publicēts: 4.07.2012

Habla teleskopa fotografētajā attēlā redzams Herbiga-Haro 110 - jaundzimuša zvaigzne, no kuras izverst karstas gāzes plūsma.

Lai arī Herbiga-Haro (HH) objektu forma atšķiras, to veidošanās mehānisms ir līdzīgs. No jaunveidotās zvaigznes pretējos virzienos tiek izmestas sakarsētas gāzu strūklas. Ja mēs putekļu un gāzes disku iedomājamies kā degvielu, tad zvaigzne ir gravitācijas dzinējs, bet gāzu plūsmas ir izplūdes strūklas.

HH 110 attēlā labi redzama viena no jaundzimušās zvaigznes izmestajām izplūdes strūklām.

Interesantās struktūras HH objektu gāzu strūklās veidojas tādēļ, ka gāze tās ceļā saskaras ar dažāda blīvuma vidi. Saduroties ar aukstāku gāzi, veidojas sadursmes zona, kas atgādina viļņus laivas priekšgalā, kad tā šķeļ ūdeņus. Šīs lokveida struktūras ir visai raksturīgas Herbiga-Haro objektiem.

HH 110 un citu šādu objektu gāzu strūklā ir ierakstīta zvaigznes uzvedība. Spēcīgāki izvirdumi notiek tad, kad vairāk matērijas krīt zvaigznes virzienā. Šie notikumi redzami kā spožāki sakopojumi gāzu strūklā.

Neskatoties uz to, ka plūsmas ir ļoti ātras, tās ir arī milzīgas. Attēlā redzamā strūkla ir aptuveni 1/2 gaismas gada gara. Tas nozīmē, ka gāzu pārvietošanās no mūsu skatupunkta ir ārkārtīgi lēna un grūti izmērāma pat vairāku gadu laikā.

Space Telescope