Visuma mirdzums

Publicēts: 2.10.2018

Eiropas Dienvidu Observatorijas (ESO) Ļoti lielā teleskopa (VLT) viens no četriem 8 metru teleskopiem ir aprīkots ar modernu integrālā lauka spektrometru MUSE. Tas spēj sadalīt viļņu garumos gaismu, kas krīt uz katru instrumenta jutīgās matricas pikseli. Lūkojoties ar MUSE Krāsns zvaigznāja virzienā, zinātnieki pētīja tā dēvēto Habla teleskopa ultra dziļo lauku (HUDF) un atklāja, ka Visuma agrīnās galaktikas ieskauj acīm neredzams mirdzums - Līmana-alfa emisija.

Tālās, senās galaktikas ieskauj milzīgi atomārā ūdeņraža mākoņi. To emisija nav redzama ar neapbruņotu aci. Fakts, ka Visums dažādos viļņu garumos izskatās atšķirīgi, nav nekāds brīnums, bet novērotā Līmana-alfa emisija bija pārsteigums pētījumā iesaistītajiem zinātniekiem.

"Tas ir lielisks atklājums!" teica Temija Nanajakara. "Nākamreiz, kad lūkosies tumšās bezmēness debesīs un redzēsi zvaigznes, iztēlojies neredzamo ūdeņraža mirdzumu - pirmo Visuma elementu, kas piepilda visas debesis."

HUDF reģions atrodas Krāsns zvaigznājā. 2004.gadā Habla teleskops vērās šī apgabala virzienā vairāk nekā 270 stundas, iegūstot attēlu, kurā bija redzamas tūkstošiem galaktiku. MUSE novērojumi ir ļāvuši ielūkoties vēl tālākā pagātnē. Līmana-alfa emisijas nāk no ūdeņraža gāzes apvalkiem, kas ieskauj pirmās galaktikas. Šī emisija iekrāsota zilos toņos un sakombinēta ar Habla teleskopa attēlu.

"MUSE novērojumi ir jauns skatījums uz difūzajiem gāzu apvalkiem, kas ieskauj galaktikas Visuma agrīnajos attīstības posmos," skaidroja Filips Rihters.

Lai arī pētnieku grupai ir idejas, kas rada šo emisiju, precīzs tās iemesls nav zināms. Tomēr ir cerība, ka turpinot pētījumus, izdosies noskaidrot, kas rada šo universālo mirdzumu.

"Nākotnē mēs plānojam veikt vēl jutīgākus mērījumus," teica pētījuma vadītājs Lucs Visockis. "Mēs vēlamies noskaidrot, kā šie milzīgie ūdeņraža mākoņi ir izvietoti Visumā."