Miglājs Sh2-54 Čūskas zvaigznājā

Publicēts: 7.01.2023

Skatoties uz šo objektu redzamajā gaismā, daudzas lietas būs apslēptas. Miglājs Sh2-54 meklējams Čūskas zvaigznājā, aptuveni 6000 gaismas gadu attālumā no Zemes. Lai ielūkotos aiz blīvajiem gāzu un putekļu mākoņiem un noskaidrotu, kas notiek to dzīlēs, nākas izmantot citus viļņu garumus, piemēram, infrasarkano staru teleskopu VISTA, kas atrodas Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Paranālas observatorijā.

Kad senatnē cilvēki lūkojās debesīs un tur saskatīja dažādas figūras, tai skaitā Čūsku, viņu acīm apslēptas bija tās bagātības, kas atklājās tikai salīdzinoši nesen, kad tehnoloģijas palīdzēja ieraudzīt tādus Čūskas zvaigznāja dārgumus kā Ērgļa, Omegas un Sh2-54 miglājus, no kuriem pēdējo nesen fotografēja, izmantojot VISTA teleskopu un 67 miljonu pikseļu kameru.

Sh2-54 ir no gāzes un putekļiem veidots miglājs, kurā dzimst jaunas zvaigznes. Tā nosaukumā esošie burti "Sh" ir saistīti ar ASV astronomu Stjuartu Šārplesu, kurš 1950.gados pētīja un katalogos reģistrēja vairāk nekā 300 miglājus.

Šārplesa laikā miglāju izpēte pamatā tika veikta redzamajā gaismā. Mūsdienās cilvēku redzesloks ir paplašinājies visā elektromagnētisko viļņu diapazonā, ļaujot ielūkoties aiz putekļu plīvura un noskaidrot, kā dzimst zvaigznes.