Izzūdošā Dzeloņraja

Publicēts: 13.12.2020

Zemes jūrās un okeānos mītošajām dzeloņrajām neklājas viegli. Izrādās, ka arī kosmiskā Dzeloņraja izzūd. Novērojumi, kas veikti ar Habla teleskopu 1996. un 2016.gadā atklāj, ka planetārais miglājs Hen 3-1357, kas tiek dēvēts par Dzeloņrajas miglāju, kļūst blāvāks. Lēni mainīgajā visumā šis ir pārsteidzošs gadījums, kad planetārā miglāja izmaiņas norit tik strauji.

Salīdzinot attēlus, kas tapuši 1996. un 2016.gadā, zinātnieki secināja, ka miglāja spožums ir būtiski samazinājies, un arī tā forma ir mainījusies. Zilganās koncentriskās čaulas tuvāk miglāja centram ir gandrīz izzudušas.

Izmaiņas novērotas miglāja gāzu emisijās. Slāpeklis, ūdeņradis un skābeklis ir no miglāja centrā esošās zvaigznes izmesto atmosfēras slāņu sastāvdaļas, kuru spīdēšanu izraisa spēcīgais ultravioletais starojums, kas plūst no kādreizējās zvaigznes joprojām karstā kodola. Īpaši būtiski ir samazinājusies skābekļa emisijas intensitāte - aptuveni 1000 reižu.

Kā atzina pētījuma vadītājs Brūss Baliks no Vašingtona universitātes, lielākoties planetārie miglāji izplešas un kļūst lielāki. Dzeloņrajas miglājs maina savu formu un kļūst blāvāks, piedevām nepieredzēti strauji.

Varbūt, ka šīs izmaiņas ir saistītas ar to, ka starp miglāju un novērotājiem uz Zemes iepeldējis kāds putekļu un gāzu mākonis. Tomēr zinātnieki ir pārliecināti, ka šoreiz vainīgas ir izmaiņas pašā miglājā, jo redzeslaukā esošās zvaigznes savu spožumu nav mainījušas.

Lai arī izmaiņas miglājā ir interesants pētījumu objekts, nedrīkst aizmirst arī tā centrā esošo zvaigzni, kas ietekmē miglāja spožumu un formu. 2016.gada pētījumā, kuru vadīja Nikole Reindla no Lesteras universitātes Lielbritānijā, izmantojot Habla teleskopa datus, atklājās, ka Dzeloņrajas miglāja centrā mītošā zvaigzne SAO 244567 ir neparasta.

Novērojumos, kas veikti laika posmā no 1971. līdz 2002.gadam, tika reģistrēts ārkārtīgi straujš zvaigznes virsmas temperatūras kāpums, vairāk kā 10 reizes pārsniedzot Saules virsmas temperatūru. Tolaik Reindlas komanda izvirzīja ideju, ka šo kāpumu izraisīja hēlija uzliesmojums čaulā, kas ieskauj zvaigznes kodolu. Šobrīd zvaigzne atdziest, atgriežoties iepriekšējā evolūcijas stadijā.

Jāņem vērā, ka Dzeloņrajas miglājs ir viens no visjaunākajiem zināmajiem planetārajiem miglājiem. Ja spožums turpinās samazināties, pēc gadiem 20-30 miglāju būs grūti pamanīt.

The Hubble Space Telescope