Sadursmes galaprodukts NGC 2623

Publicēts: 13.10.2009

Vārds "sadursme" lielākoties asociējas ar kaut kā daļēju vai pilnīgu iznīcību. Habla teleskopa jaunākajā attēlā redzams kādas sadursmes galaprodukts - NGC 2623 jeb Arp 243, kas atrodas aptuveni 250 miljons gaismas gadu attālumā Vēža zvaigznājā.

Objekts izskatās kā viena ļoti spoža un neparastas formas galaktika, bet, patiesībā, tas ir rezultāts divu spirālveida galaktiku sadursmei. Acīmredzams, ka sadursmes rezultātā abu galaktiku formas ir dramatiski mainījušās. Galaktikām tuvojoties, liels daudzums gāzes tiek pārsūknēts no vienas galaktikas uz otru. Galarezultātā galaktikas apvienosies un izveidosies viena, liela galaktika.

Attēlā redzams galaktikas NGC 2623 saplūšanas process pēdējās stadijās. Abu galaktiku kodoli jau ir saplūduši. No centra stiepjas divi gari zari, kuros notiek intensīva zvaigžņu veidošanās. Galaktiku miejiedarbības procesos notiek dramatiska gāzu un putekļu pārdale, kuras rezultātā tiek inicializēta strauja un apjomīga zvaigžņu dzimšana.

Apkašējā zarā redzamas spožas zvaigžņu kopas. Patlaban ir saskaitītas aptuveni 100 kopas. Tās ir daudz spožākas nekā Piena Ceļa galaktikā novērotās.

Atsevišķos galaktiku saplūšanas gadījumos veidojas aktīvs galaktikas kodols. Tā ir noticis arī ar NGC 2623. Ap melno caurumu esošo akrēcijas disku uzkarsē izdalītā enerģija un šis apgabals izstaro plašā elektromagnētisko viļņu diapazonā.

NGC 2623 ir ļoti spoža galaktika infrasarkanajā spektrā, tādēļ tā tiek pieskaitīta LIRG galaktiku grupai (ļoti spožas infrasarkanās galaktikas). Saplūstošā galaktika tiek intensīvi pētīta GOALS projekta ietvaros, kad to analizē vairāki kosmosā esoši teleskopi, tai skaitā Habla teleskops. Rentgenstaru un infrasarkano staru spektra teleskopi palīdz labāk izprast aktīvo kodolu un zvaigžņu veidošanās reģionus.

GOALS projektā piedalās Habla teleskops, Spitzera teleskops, Čandras rentgenstaru observatorija un GALEX zonde.

ESA/Hubble