Izkusušais relativitātes gredzens

Publicēts: 26.09.2021

2020.gada decembrī tika publiskots Habla teleskopa fotografētais attēls, kurā redzams viens no vispilnīgākajiem līdz šim atklātajiem Einšteina gredzeniem. Šis novērojums ir izmantots, lai veidotu lēcošanas modeļus un analizētu palielinātās galaktikas fizikālās īpašības. Zinātniekiem ir izdevies noteikt attālumu līdz objektam un noskaidrot, ka lēcošanas efekts nodrošina 20 reižu lielu palielinājumu.

Attēlā redzams objekts GAL-CLUS-022058s, kas novērojams dienvidu puslodē esošajā Krāsns zvaigznājā. Tas nodēvēts par "Izkusušo gredzenu".

Šādu objektu esamību paredz Einšteina Vispārējās relativitātes teorija. Neparasto formu rada gravitācijas lēcošanas efekts, kad no tālāka objekta nākošo gaismu deformē starp novērotāju un šo tālāko objektu esoša masīva objekta gravitācija. Šajā gadījumā tālāk esošās galaktikas gaismu izliec priekšplānā esošas galaktiku kopas gravitācija.

Starptautiska astronomu komanda izmantoja dažādos viļņu garumos iegūtu informāciju, lai analizētu lēcoto galaktiku. Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielā teleskopa (VLT) FORS instrumenta iegūtie dati palīdzēja noteikt tālās galaktikas sarkano nobīdi. Apvienojot ar dažādiem instrumentiem iegūtos datus, izdevās izskaitļot, ka gaisma no šīs galaktikas līdz Zemei ir ceļojusi 9,4 miljardus gadu.

Habla teleskopa attēlos skaidri redzams, ka tā ir aktīva, zvaigznes veidojoša galaktika, ar izteiktu centrālo daļu un spirāles zariem, kuros izšķirami zilganie jaunu zvaigžņu veidošanās apgabali.

Lai šādu ainu ieraudzītu bez Visuma "izpalīdzīgās rokas", būtu nepieciešams teleskops, kura galvenā spoguļa diametrs ir 48 metri. Pat Ekstrēmi lielais teleskops, kurš šobrīd tiek būvēts Atakamas tuksnesī, nebūs tik liels. Tādēļ gravitācijas lēcošanas efekts ir lieliska iespēja pētīt Visuma nostūrus un objektus, kas šobrīd nav aizsniedzami ar astronomiem pieejamajiem instrumentiem.

The Hubble Space Telescope