Habla pārnovu galaktiku kolekcija

Publicēts: 27.05.2022

Šī Habla attēlu kolekcija aptver laika posmu no 2003.gada līdz 2021.gadam. Tajā redzamas spirālveida galaktikas, kurās pēdējo 40 gadu laikā reģistrēti Ia tipa pārnovu sprādzieni, kā arī šajās galaktikās ir identificētas cefeīdu maiņzvaigznes. Abi šie objekti tiek izmantoti kosmisko attālumu noteikšanā un attiecīgi Habla konstantes precizēšanā.

Kosmisko attālumu noteikšana ir liels izaicinājums. Kā atšķirt tos objektus, kas ir tuvu Zemei, bet blāvi, no tiem, kas atrodas tālu, bet ir ļoti spoži. Vairāku gadsimtu gaitā ir izdevies izstrādāt kosmisko attālumu mērīšanas skalu, kur dažādiem attālumiem tiek izmantoti atšķirīgi kosmiskie objekti un fenomeni.

Divi no šīs skalas objektiem ir cefeīdas un Ia tipa pārnovas. Cefeīdu maiņzvaigžņu gadījumā to pulsācijas periods palīdz noteikt attālumu līdz šīm zvaigznēm. Savukārt Ia tipa pārnovu pārnovu gadījumā maksimālais spožums ir aptuveni viens un tas pats, kas arī palīdz noteikt attālumu līdz šiem objektiem un attiecīgi līdz galaktikām, kurās pārnova tiek reģistrēta.

Viens no Habla teleskopa projekta uzdevumiem, kas tika izvirzīts vēl pirms paša teleskopa palaišanas orbītā, bija cefeīdu un Ia tipa pārnovu novērošana, kas palīdz precizēt Visuma izplešanās ātrumu. Habla teleskopa vairāk kā 30 gadu darbības laikā astronomi ir izmantojuši novērojumos iegūtos datus, lai vēl vairāk precizētu Habla konstanti. Zinātnieku grupa SH0ES analizēja Habla teleskopa novērotās Ia tipa pārnovas dažādās galaktikās un aprēķināja Habla konstati - 73.04 +- 1.04 km*s-1 Mpc-1.

"Tieši tam Habla teleskops bija paredzēts," teica Nobela prēmijas laureāts Ādams Rīss no Džona Hopkinsa universitātes Baltimorā (ASV), kurš vada SH0ES komandu. "Šis ir Habla magnum opus." [magnum opus - autora dzīves lielākais sasniegums]

Interesanti, ka teleskopu novērojumos iegūtais Visuma izplešanās ātrums būtiski atšķiras no vērtības, kuru prognozē šī brīža pieņemtais standarta Visuma kosmoloģiskais modelis. Habla teleskopa datu bagātīgais klāsts liek domāt, ka šī atšķirība nav saistīta ar nekorektu novērojumu izvēli pētījumos.

The Hubble Space Telescope