Galaktiku spoki

Publicēts: 18.04.2008

Kas paliek pāri, kad viena galaktika "apēd" otru? Izrādās kosmiskais kanibālisms nepaliek bez bēdām. Apēstās galaktikas spoks turpina "vajāt" savu iznīcinātāju.

Starptautiskas astronomu komandas jaunākie divu galaktiku pētījumi atklāja, ka no šīm galaktikām kosmosā stiepjas milzīgas zvaigžņu strēles. Zvaigžņu joslas ir viss, kas palicis pāri no galaktikas, kuru apēdusi galaktika-kanibāls. Attēlos izskatās, ka kādreizējo galaktiku spoki seko savām slepkavām.

Galaktiskais kanibālisms ir parasta lieta. Abos gadījumos lielākās spirālveida galaktikas ir aprijušas pundurgalaktikas, savācot lielāko daļu zvaigžņu. Pāri palikušas ir nespodrās, vecās un ar metāliem nabadzīgās zvaigznes. Tā kā "spokveidīgajās" paliekās praktiski vairs nav saskatāmas galaktikai raksturīgas struktūras, var teikt, ka galaktikas-kanibāli savu darbu ir veikušas ļoti profesionāli.

Atliekas, kas ieskauj NGC 5907, kas atrodas aptuveni 40 miljons gaismas gadu attālumā, aizņem aptuveni 150 000 gaismas gadu lielu apgabalu. Visticamāk NGC 5907 ir iznīcinājusi savu pavadoni-pundurgalaktiku aptuveni pirms 4000 miljoniem gadu, aprijot zvaigznes, zvaigžņu kopas un tumšo vielu, aiz sevis atstājot tikai nelielu skaitu veco zvaigžņu, kas tagad veido krustu šķērsu savilktas, miglainas līnijas.

"Iegūtie dati sniedz jaunu ieskatu šajos fenomenos, un parāda, ka galaktiku oreoli sastāv no pundurgalaktiku atliekām. Tādejādi mēs varam novērot galaktiku saplūšanas pēdējās stadijas," pastāstīja Deivids Martinezs no Kanāriju salu astrofizikas institūta.

Otrajā gadījumā no spirālveida galaktikas NGC 4013, kas atrodas aptuveni 50 miljons gaismas gadu attālumā no Zemes Lielā lāča zvaigznājā, stiepjas mierušas pundurgalaktikas "spoks" aptuveni 80 000 gaismas gadu garumā. Tas ir veidots no vecām zvaigznēm. Tā 3 dimensiju forma nav zināma, bet domājams, ka atliekas ir līdzīgas Vienradža plūsmai, kas nāk no Piena Ceļa galaktikas. Vienradža plūsma ir zvaigžņu gredzens, kas ir palicis pāri no pundurgalaktikas, kuru ir aprijusi Piena Ceļa galaktika pirms aptuveni 3000 miljoniem gadu.

"Pielietojot teorētiskos modeļus šīm atliekām, mēs varam atklāt galaktiku vēsturi un iepazīt vienu no preturnīgākajiem un noslēpumainākajiem galaktiku komponentiem - tumšo vielu," piebilda Jorge Penarubia no Viktorijas universitātes Kanādā.

IAC

1. dzimmijs13 tieši 20.04.2008 domāja šādi:

Intresanti, cik melnas un tukšas debesis izskatītos vērojot no kādas spoka zvaigznes planētas.

2. cydonia tieši 23.04.2008 domāja šādi:

dzimmijs13
    droši vien diezgan neinteresanti. novērotājam no planētas tuvu galaktikas centram arī mūsu debesis liktos pagalam nabadzīgas un trūcīgas. no otras puses, lielā visuma novērojumi "spoku planētas" iedzīvotājiem varētu būt krietni efektīgāki.

3. kitija tieši 20.09.2008 domāja šādi:

cik intresantas veida virsmas uz spoku planetas

4. iznicinats pavadonis phhhh tieši 23.11.2008 domāja šādi:

bet traki galaktika iznicina pavadoni vina forma izkatas ka cilveka acs