Galaktiku sadursme

Publicēts: 9.03.2018

Galaktikas nav statiskas zvaigžņu salas. Tās mainās un atrodas nemitīgā kustībā. Dažkārt tās satiekas, ļaujot vērotājam no malas baudīt vienu no krāšņākajiem notikumiem Visumā - galaktiku sadursmi jeb saplūšanu. Attēlā redzamais galaktiku pāris, kas pazīstams kā Arp 256, atrodas Vaļa zvaigznājā, aptuveni 350 miljonu gaismas gadu attālumā.

Lai arī abu spirālveida galaktiku kodolus vēl šķir milzīgs attālums, gravitācija jau deformē spirāles zarus, izstiepjot tālu aiz galaktiku robežām putekļu, gāzu un zvaigžņu astes.

Intensīvāka zvaigžņu dzimšana ir šādu tikšanos blakusefekts, jo gravitācija sablīvē gāzu un putekļu mākoņus, kuros tad arī veidojas jaunās zvaigznes. Šie jauno zvaigžņu reģioni ir redzami gaiši zilā krāsā.

Haltons Arps 1966.gadā pamanīja šo galaktiku pāri un piešķīra tam 256 kārtas numuru savā katalogā, kurā atrodamas 338 deformētas galaktikas. Šī kataloga (Atlas of Peculiar Galaxies) mērķis bija apkopot tuvākās neparastas formas galaktikas, tādejādi iemūžinot dažādas galaktiku attīstības stadijas. Ņemot vērā, ka galaktiku attīstība ir ļoti ilgs process, šī ir lieliska iespēja pētīt šos notikumus, negaidot miljoniem gadu.

Šajā katalogā atradīsiet gan pundurgalaktikas, gan aktīvās galaktikas, kā arī mijiedarbībā esošās galaktikas, tādas kā Messier 51, Antenu galaktikas un Arp 256.

Laikā, kad Visums bija jaunāks, galaktiku mijiedarbība notika daudz biežāk. Visticamāk, ka tieši šādā veidā ir veidojušās mūsdienās redzamās lielās galaktikas. Process, kurā piedalās Arp 256 pāris, ilgs miljoniem gadu līdz abas galaktikas kļūs par vienu.

Hubble Space Telescope