Galaktiku evolūcija

Publicēts: 7.02.2010

Izmantojot Habla teleskopa datus, astronomi ir radījuši galaktiku tipu un formu apkopojumu, kurā redzama galaktiku demogrāfija no laikiem, kad Zeme un Saule vēl nepastāvēja, līdz mūsdienām.

Analīzes rezultāti ir pārsteidzoši. Vairāk nekā puse no mūsdienu spirālveida galaktikām ir bijušas neregulāras formas galaktikas pirms aptuveni 6 miljardiem gadu. Tas liecina par sadursmju un apvienošanās nozīmi daudzu galaktiku attīstības vēsturē.

Galaktiku morfoloģija jeb formu un attīstības izpēte ir viens no visvairāk apspriestajiem tematiem astronomijā. Habla secība jeb diagramma ir svarīga galaktiku klasifikācijas shēma, kuru 1926. gadā ieviesa Edvīns Habls.

Eiropas astronomu grupa Fransuā Hammera vadībā ir apkopojuši galaktikas demogrāfisko tipu shēmu, izmantojot Habla teleskopa attēlus, no kuriem 116 ir lokālās galaktikas un 148 tālās galaktikas. Astronomiem izdevās pierādīt, ka pirms 6 miljardiem gadu Habla secība ir atšķīrusies no mūsdienās novērojamās.

"Pirms sešiem miljardiem gadu pastāvēja daudz vairāk neparastas formas galaktiku nekā mūsdienās, kas ir pārsteidzošs rezultāts," pastāstīja Rodnijs Delago Serrano. "Tas nozīmē, ka šo sešu miljardu gadu laikā neregulāras formas galaktikas ir pārtapušas par normālām spirālēm, mainot mūsu priekšstatus par mūsdienu Visumu."

Astronomi uzskata, ka neregulārās galaktikas ir pārtapušas par spirālveida galaktikām, apvienojoties un saduroties savā starpā. Izpētot galaktiku vēsturi, iespējams labāk izprast kādēļ ir izveidojies Visums, kādu to varam novērot mūsdienās. Galaktiku evolūcijā ir vērojami salīdzinoši trauksmaini periodi, kas mijas ar mierīgiem laika posmiem. Sadursmju rezultātā veidojas jaunas galaktikas. Agrāk tika uzskatīts, ka lielākā daļa galaktiku sadursmju un saplūšanu beidzās pirms aptuveni 8 miljardiem gadu, bet jaunākā pētījuma rezultāti liecina, ka šis process noslēdzās pavisam nesen - pirms aptuveni 4 miljardiem gadu.

"Mūsu mērķis bija atrast scenāriju, kas ļautu apvienot mūsdienās vērojamo Visuma ainu ar tālāku, vecāku galaktiku morfoloģiju, lai atrastu pareizo galaktiku evolūcijas ceļu," paskaidroja Hammers.

Pretstatā populārajam viedoklim, ka galaktiku saplūšanas rezultātā rodas elipsveida galaktikas, Hammera vadītajai grupai izdevās izveidot scenārijus, kur saplūšanas procesā rodas spirālveida galaktikas. Neparastas, neregulāras formas galaktikas, saplūstot ar galaktikām, kuras ir bagātas ar gāzi, pamazām atkal pārtop par regulārām spirālveida galaktikām ar kodolu un disku.

Lai arī Piena Ceļa galaktika ir viena no spirālveida galaktikām, šķiet, ka tai ir izdevies izvairīties no vētrainā perioda. Tās veidošanās vēsture ir mierīgāka un bez dramatiskām sadursmēm. Toties kaimiņos esošā Andromēdas galaktika gan ir pārcietusi "pārbūves" periodu.

Kādēļ mūsu galaktika ir pasargāta no katastrofām? Uz šo jautājumu zinātniekiem vēl jāmeklē atbildes.

Space Telescope