Elipsveida elegance

Publicēts: 10.08.2018

Maldīgs ir uzskats, ka astronomi vienmēr dzenas pēc arvien lielākiem un lielākiem teleskopiem. Ar tādiem kā, piemēram, Eiropas Dienvidu Observatorijas (ESO) Ļoti lielais teleskops (VLT) var detalizēti aplūkot blāvus un tālus objektus. Dažkārt astronomi vēlas palūkoties uz kopainu, lai saredzētu liela mēroga mijiedarbību starp galaktikām. Tādiem mērķiem VLT nebūs labākais instruments. Šeit talkā nāk plaša lauka teleskopi, piemēram, VLT plaša lauka teleskops (VST), kuru astronomi izmanto, lai pētītu dienvidu puslodes debesis.

Attēlā, kas fotografēts ar 2,6 m lielo Eiropas Dienvidu Observatorijas (ESO) VLT plaša lauka teleskopu (VST), redzamas daudzas galaktikas. Šis ir tikai viens no attēliem, kas tapis VEGAS galaktiku izpētes projekta ietvaros. VEGAS projekta mērķis ir izpētīt dienvidu puslodē redzamās elipsveida galaktikas.

Viena no šādām galaktikām ir NGC 5018 - pienbalta galaktika, kas redzama attēla centrālajā daļā. Šī galaktika atrodas Jaunavas zvaigznājā. Pirmajā acumirklī šķiet, ka tas ir balts, miglains plankums, bet, uzmanīgāk pavērojot, pamanīsiet vāju zvaigžņu plūsmu, kas liecina par iespējamu mijiedarbību ar citu galaktiku.

Papildus daudz tālākām galaktikām attēlā redzamas arī Piena Ceļa galaktikas zvaigznes. Attēla centrā redzama spoža zilgana zvaigzne HD 114746.

Mazāk pamanāmas, bet ne mazāk interesantas ir Saules sistēmas asteroīdu atstātās pēdas. Tieši zem NGC 5018 ar raustītu līniju iezīmēts asteroīda 2001 TJ21 (110423) ceļš. Attēla labajā pusē redzams vēl viens asteroīds - 2000 WU69 (98603).

Tādejādi, fotografējot plaša lauka attēlus ar mērķi izpētīt tālas galaktikas, astronomi iegūst papildus informāciju gan par Piena Ceļa galaktikas objektiem, gan daudz tuvākiem debesu ķermeņiem, kas mājo Saules sistēmā.