Dvīņu deja

Publicēts: 28.06.2008

Ne vienu vien reizi ir nācies pārliecināties, ka prasmīgi cilvēki Photoshop programmā spēj radīt darbus, kas nemaz neatšķiras no īstenības. Pirmajā mirklī šķiet, ka arī šoreiz kāds ir pajokojis un uztaisījis savu versiju galaktiku sadursmei. Tik mākslīga tā šķiet... Un tomēr, Gemini observatorijas jaunākais attēls nav mākslinieku izdomas auglis, bet gan reālas galaktikas Jaunavas zvaigznājā.

Šīs divas, gandrīz identiskās spirālveida galaktikas atrodas aptuveni 90 miljons gaismas gadu attālumā. Tās izskatās kā divi daiļslidotāji, kas uz mirkli sadevušies rokās. NGC 5427 ir galaktika, kas pavērsta pret Zemi visā tās krāšņumā, bet tās dvīņumāsa NGC 5426 ir sagriezusies mazliet iesāņus. Abas galaktikas, kurām ir līdzīga masa, struktūra un izskats kopā veido Arp 271 objektu.

Pēdējie pētījumi liecina, ka ir aizsācies grandiozais galaktiku mijiedarbības process, kas ilgs simtiem miljoniem gadu. Pirmā pazīme ir tā saucamais starpgalaktiskais tilts, kas šajā attēlā ir skaidri redzams. Divi NGC 5426 zari ir it kā saplūduši ar NGC 5427. Šis starpgalaktiskais tilts ir kā barības vads, kas ļauj galaktikām apmainīties ar gāzi un putekļiem pāri 60 000 gaismas gadu lielajam attālumam, kas pagaidām šķir abas galaktikas.

Gāzu sadursmes abās galaktikās rada jaunas zvaigžņu dzimšanas vietas. Šie reģioni jeb HII redzami kā rozā mezgli, un tie ir tipiski spirālveida galaktikām. Ja ieskatamies uzmanīgāk, pamanīsim, ka galaktikā NGC 5426 šie mezgli ir lielākā daudzumā tieši tajā pusē, kurā notiek mijiedarbība ar NGC 5427. Zvaigžņu veidošanās procesi notiek arī starpgalaktiskajā tiltā.

Arī NGC 5427 galaktikas HII reģioni veidojas ar lielāku ātrumu, biežumu un tie ir daudz lielāki kā tipiskās spirālveida galaktikās. Galaktikas augšdaļā ir izveidojies īpaši milzīgs zvaigžņu dzimšanas apvidus. Astronomi secināja, ka šis galaktikas zars, jo īpaši puse, kas pavērsta pret NGC 5426, ir neparasti taisns.

Galaktiku sadursmes ir bieža parādība. Daudzu galaktiku veidošanās procesā ir bijusi vismaz viena liela un vairākas mazākas sadursmes ar blakus esošām galaktikām. Jo īpaši bieži sadursmes notiek blīvi apdzīvotās galaktiku kopās. Arī Piena Ceļa galaktika nav izņēmums. Tā mijiedarbojas ar abiem Magelāna mākoņiem un nākotnē gaidāma apvienošanās ar M31 jeb Andromēdas galaktiku. Skatoties uz Gemini observatorijas attēlu, mēs iztēlē varam pārcelties miljoniem gadu tālā nākotnē, kad Piena Ceļš un Andromēdas galaktika uzsāks pēdējo deju, pēc kuras, visticamāk, izveidosies milzīga elipsveida galaktika.

Gemini Observatory

1. kosmiskais miezis tieši 28.06.2008 domāja šādi:

Interesanti.
    Man jautājums-vai visumam ir dvēsele? Frank Duval savā dziesmā "Alaya"dzied:..."i talk with soul of universe"...Tālāk viņš dzied par dienas un nakts,gaismas un tumsas beigām,utt.Lasot dažādas lietas par visumu,un klausoties mūziku,rodas visai dīvainas acociācijas.Tiecos domāt,ka visumam ir gan dvēsele,gan saprāts.

2. dzimmijs13 tieši 6.07.2008 domāja šādi:

kosmiskais miezis - vispirms gan vajadzētu nodefinēt- kas ir dvēsele?