Dienvidu puslodes debesu dārgakmenis NGC 3981

Publicēts: 13.09.2018

Dažkārt, lai gan debesis ir skaidras virs Eiropas Dienvidu Observatorijas (ESO) Ļoti Lielā teleskopa (VLT), zinātniskos novērojumus veikt nevar. Lai teleskops nestāvētu dīkā, tas tiek iesaistīts ESO Kosmisko dārgumu (Cosmic Gems) programmā, kuras mērķis ir fotografēt skaistākos dienvidu puslodē redzamos kosmosa dzīļu objektus. Pie tādiem pieder arī spirālveida galaktika NGC 3981, kas 2018.gada maijā tika fotografēta ar FORS2 instrumentu.

Spirālveida galaktika NGC 3981 atrodas Kausa zvaigznājā. No Zemes to šķir aptuveni 65 miljoni gaismas gadu.

FORS2 instruments ir uzmontēts uz viena no 8 metrus lielajiem VLT teleskopiem - Antu.

Attēlā labi redzami galaktikas spirāles zari, kuros tumši putekļu mākoņi mijas ar zvaigžņu veidošanās apgabaliem. Spožajā galaktikas centrā atrodas supermasīvs melnais caurums. Savukārt galaktikas nomalē redzamas zvaigžņu plūsmas, kas visticamāk veidojušās, šai galaktikai mijiedarbojoties ar kādu citu. Iespējamo kandidātu nav mazums. NGC 3981 pieder NGC 4038 grupai, kurā ietilpst slavenās Antenu galaktikas. Savukārt grupa ietilpst jau lielākā veidojumā, ko dēvē par Kausa Mākoni, kas savukārt ir daļa no milzīgās Jaunavas superkopas, pie kuras pieder arī Piena Ceļa galaktika.

Attēlā ir iekļuvušas arī vairākas Piena Ceļa zvaigznes, kā arī kāds asteroīds, kura atstātā švīka redzama tuvāk attēla augšējam labajam stūrim. Asteroīda iekļūšana attēlā labi demonstrē kosmisko attēlu veidošanas metodi, kad viens un tas pats debesu reģions tiek uzņemts ar trim atšķirīgiem filtriem. Attiecīgi asteroīda noietais ceļš redzams trijās krāsās - zilā, zaļā un sarkanā.