Déjà vu

Publicēts: 5.07.2013

Mūsdienās daudzi zinātnieki uzskata, ka pēc aptuveni 3 miljardiem gadu Piena Ceļš un Andromedas galaktikas sadursies viena ar otru. Šī būšot pirmā reize, kad šāda mēroga sadursme notiek Lokālajā grupā. Savukārt Hongšengs Žao no Sv. Endrjū Universitātes un viņa vadītā grupa uzskata, ka abas galaktikas ir mijiedarbojušās pirms aptuveni 10 miljards gadiem. Viņu izveidotais modelis ne tikai lieliski izskaidro abu galaktiku un to pavadoņu uzbūvi, bet arī uzsver, ka mūsu izpratne par gravitāciju varētu būt pilnībā nepareiza.

Piena Ceļš, kurā mājo aptuveni 200 miljardi zvaigžņu, ir viena no Lokālās grupas galaktikām. Astrofiziķi teoretizē, ka liela daļa no galaktikas kopējās masas ir neredzama. Tā ir tumšā matērija, kas, kā tiek uzskatīts, sastāda lielu daļu no kopējās Visuma matērijas/enerģijas apjoma. Andromedas un Piena Ceļa galaktiku gravitācijas mijiedarbība ir tik spēcīga, ka abas galaktikas brāžas viena otrai pretī ar ātrumu aptuveni 100 kilometri sekundē. Abu zvaigžņu salu sadursme varētu notikt pēc aptuveni 3 miljards gadiem.

Šis pieņēmums ir balstīts uz Ņūtona izstrādāto un Einšteina modificētajiem gravitācijas likumiem, kas gan nespēj izskaidrot dažas no apkārtesošo galaktiku īpašībām. Doktors Žao uzskata, ka vienīgais veids, kā veiksmīgi prognozēt jebkuras galaktikas vai galaktiku kopas kopējo gravitācijas spēku, ir, izmantojot profesora Mordehaja Milgroma 1983. gadā izveidoto modeli.

Modificētā gravitācijas teorija (MOND) paredz, ka lielos mērogos gravitācija uzvedas savādāk, kas nesakrīt ar mūsdienās plaši izmantoto Ņūtona un Einšteina gravitācijas modeli.

Doktors Žao kopā ar saviem kolēģiem izmantoja MOND modeli, lai aprēķinātu Lokālās grupas galaktiku pārvietošanos. Viņu iegūtie rezultāti liek domāt, ka Piena Ceļš un Andromeda ir mijiedarbojušās pirms aptuveni 10 miljards gadiem. Ja tiek izmantots modelis ar tumšās matērijas klātbūtni, tad simulācijas atklāj, ka mijiedarbības rezultātā abas galaktikas būtu saplūdušas.

"Tumšā matērija ir kā lipīgs medus. Piena Ceļam un Andromedas galaktikām satuvojoties, tās, tēlaini izsakoties, saliptu kopā," skaidroja pētījuma dalībnieks profesors Pāvels Kroups no Bonnas universitātes.

"Ja Milgroma teorija ir korekta," piebilda Benuā Femejs no Strasbūras Astronomijas observatorijas. "Tad tādu tumšās matērijas daļiņu nemaz nav un abas galaktikas vienkārši palidoja viena otrai garām, atstājot aiz sevis izstieptas zvaigžņu astes."

Kā pastāstīja profesors Fabiāns Lūghauzens, iztieptajos zaros vajadzētu veidoties nelielām galaktikām. Šis process bieži ir novērojams tuvējā Visumā.

"Vienīgais veids, kā var izskaidrot to, ka abas galaktikas ir palidojušas viena otrai garām, nesaplūstot, ir, ka tādas tumšās matērijas nemaz nav," pastāstīja Žao. "Ja izdotos iegūt novērojumus par pagātnē notikušu mijiedarbību, tad tie būtu spēcīgs pierādījums Milgroma gravitācijas teorijai."

Iespējams, ka šādi novērojumi jau ir pieejami. Astronomi jau izsenis mēģina izskaidrot pundurgalaktiku izvietojumu orbītās ap Piena Ceļu un Andromedas galaktikām. To var lieliski izskaidrot, ja pieņem, ka pundurgalaktikas veidojušās no gāzes un zvaigznēm, kas atrautas no mijiedarbībā bijušajām galaktikām.

Šobrīd Žao komanda ir uzsākusi nākotnē gaidāmās sadursmes simulācijas veidošanu, ņemot vērā Milgroma modificēto gravitācijas teoriju. Saskaņā ar jauno modeli, sadursme pēc dažiem miljardiem gadu notiks, bet tā nebūs pirmā reize, kad abas galaktikas satiksies.

"Ja mums ir taisnība, Visuma vēsturi nāksies pārrakstīt no jauna," noslēdza Pāvels Kroups.

The Royal Astronomical Society

1. peleks tieši 6.07.2013 domāja šādi:

tur manshkiet ir 100km/s nevis km/h

2. Redaktors tieši 6.07.2013 domāja šādi:

Tiesa, ir sekundes. Paldies!

3. peleks tieši 10.07.2013 domāja šādi:

betpalielam ja vinu teorija ir pareiza, tad andromedai un piena celam vajadzeetu paatrinoties sapluust, viens ir kad objekts savaa atrumaa naak virsuu no kautkurienes, otrs variants, ja jau abas satikushaas, tad kaut kad ir bijis tads laiks, kad attalums starp galaktikaam nemainijas, un vinas beigas saka vilkties viena pie otras, un jo tuvak nak, jo aatraak naak, ja zinatnieki var aprekinat aptuvenas massas abam galaktikaam, un parekinat cik loti objekti abi attalinaasies, lidz bridim kad saak atkal satuvinaaties, aprekina atrumu, paatrinajumu, ieliek andromedu vinas attalumaa un saliidzini vai aatrums sakriit,ja sakrit,tad teorija pareiza,ja ne tad kkas ir nogajis skibi,vai arii nav pareiza

4. Nelabojams tieši 12.07.2013 domāja šādi:

Interesanti, kā viņi taisās šamo pārbaudīt? Rezultāts varētu būt pašreizējai kosmoloģijai, maigi izsakoties, graujošs + arī nākamais paplašinājums fizikai. Šitie vis nav kaut kādi nav alternatīvisti, kuru vienīgie argumenti ir "...man liekas..." un "...Einšteins bija plaģiators un zombētājs...". Te strādāts ar pamatīgu zināšanu bāzi un reālu modelēšanu. Ar nepacietību gaidīšu tālākos rezultātus + idejas, kā to "nomērīt" dabā.