Aizdedzināt galaktiku

Publicēts: 12.01.2008

Milzīgs gāzes mākonis traucas visumā un visticamāk sadursies ar Piena ceļa galaktiku. Jā, jā. To pašu, kurā dzīvojam mēs. Šīs sadursme aizdedzinās galaktikā jaunu zvaigžņu veidošanos. Iemesls pakot koferus un būvēt patversmes gan ir pilnīgi lieks. Sadursme gaidāma pēc aptuveni 40 miljoniem gadu.

Tas ir pavisam neparasts, iegarenas formas ūdeņraža mākonis. "Tā vadošā mala jau sāk mijiedarboties ar Piena ceļa galaktikas gāzi," paskaidroja Fēliks Lokmans no Nacionālās radio astronomijas observatorijas  (NRAO).

Smita mākonis, nosaukumu ieguvis par godu astronomam Geilam Smitam, kurš šo dīvaino objektu atklāja 1963. gadā. Tas atrodas uz dienvidiem no galaktikas centra un, ja to būtu iespējams redzēt ar neapbruņotu aci, tas būtu patiesi brīnišķīgs skats. No vienas malas līdz otrai tas aizņem aptuveni 30 reizes lielāku laukumu kā pilns Mēness. Šis mākonis gandrīz pilnībā aizklātu Oriona zvaigznāju.

Mākonis ir 11 000 gaismas gadus garš un 2500 gaismas gadu plašs. Patlaban tas atrodas 8000 gaismas gadu attālumā. Smita mākoni veido tik daudz ūdeņraža, ka tas varētu radīt miljoniem Saulei līdzīgu zvaigžņu.

Līdz šim nebija vienotas teorijas par šā mākoņa izcelsmi un uzvedību. "Tā vieta un ātrums ir kaut kas neparasts," Lokmans skaidroja. "Tas īsti neiederās tur. Ja tas ir daļa no Piena ceļa, tad gravitācijai to jāvelk uz diska pusi. Iespējams arī cits variants - mākonis ir izmests no galaktikas, jo tā virziens norāda uz reģionu, kur ir notikusi zvaigžņu veidošanās." Pēdējie pētījumi atklāj, ka šis ir tikai viens no daudzajiem gāzes mākoņiem, kas ieskauj Piena ceļa galaktiku.

Kā jau iepriekš runājām, Smita mākonis tuvojas galaktikai ar ātrumu 870 000 km/h. "Kad tas sadursies ar Piena ceļu, tas varētu iniciēt neticami apjomīgu zvaigžņu rašanos procesu," piebilda Lokmans. Dažus miljonus gadu sadurmses zona izskatīsies kā nepārtraukts salūts. Iespējamā sadursme notiks aptuveni 90o uz priekšu no Saules atrašanās vietas un nedaudz tālāk no galaktikas centra.

Tātad, no kurienes gan radies šis mākonis? "Tā kopējais ātrums ir tik salīdzinoši lēns, ka tas visticamāk ir saistīts ar galaktiku. Te nevar rasties jautājums, vai tas ir kaut kas starpgalaktiks," skaidroja Lokmans. "Viena no saistošākajām teorijām par šo mākoņu izcelšanos ir tā, ka tie ir galaktiku veidošanās atliekas." Smita mākonis, kas kādreiz ir "aizdzīts" prom no Piena ceļa, tagad atgriežas atpakaļ sākotnējā izcelsmes vietā.

Astronomy.com