HARPS nomedījis Zemes tipa planētu

Publicēts: 16.11.2017

Ja Proxima b kādam šķiet pārāk tuva citplanēta, kas atrodas pie nestabila sarkanā pundura, tad zinātnieku grupa, kas izmantoja HARPS instrumentu, kurš uzstādīts Lasiljas observatorijā, ir atklājuši varbūt pat labāku ceļojuma galamērķi - citplanētu Ross 128b, kas riņķo ap neaktīvu sarkano punduri 11 gaismas gadu attālumā.

Attiecīgi Ross 128b ir otra tuvākā citplanēta. Fakts, ka tā riņķo ap neaktīvu sarkano punduri, krietni palielina iespējamību, ka uz tās ilgstoši valda tādi apstākļi, kuros varēja izveidoties un pastāvēt dzīvība. Ross 128b noteikti būs viens no Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ekstrēmi lielā teleskopa (ELT) pirmajiem izpētes mērķiem. Ar šī teleskopa palīdzību planētas atmosfērā varētu meklēt molekulas, kuras norāda uz dzīvības esamību uz planētas.

Ross 128b atrodas tuvu zvaigznei un viens gads uz šīs planētas ilgst 9,9 Zemes dienas. Attālums, kādā planēta riņķo ap sarkano punduri, varētu būt pietiekams, lai uz tās virsmas varētu pastāvēt šķidrs ūdens.

Sarkanie punduri ir aukstākās, blāvākās un arī visbiežāk sastopamās zvaigznes Visumā. Pēdējā laikā ap šī tipa zvaigznēm aktīvi tiek meklētas citplanētas. Ņemot vērā, ka intereses lokā ir Zemes tipa planētas, kas atrodas dzīvībai labvēlīgajā zonā, planētai jāatrodas tuvu zvaigznei. Šādā gadījumā planētas gravitācija daudz spēcīgāk ietekmē zvaigzni un spektra novirzes būs pamanāmas vieglāk nekā meklējot Zemes līdzinieces ap Saulei līdzīgām zvaigznēm, kas atrodas daudz lielākā attālumā no zvaigznes.

Liela daļa sarkano punduru ir aktīvas zvaigznes, kurām novērojami spēcīgi uzliesmojumi un izvirdumi, kas pasliktina dzīvības rašanās un pastāvēšanas izredzes. Ross 128 ir daudz mierīgāka zvaigzne, attiecīgi ap to riņķojošām planētām apstākļi ir labvēlīgāki.

Lai arī šobrīd Ross 128 atrodas 11 gaismas gadu attālumā, šī zvaigzne tuvojas Saules sistēmai un kļūs par tuvāko zvaigzni pēc aptuveni 79 000 gadu. Tad Ross 128b būs tuvākā citplanēta, atņemot šo statusu Proxima b.

Ross 128b riņķo aptuveni 20 reizes tuvāk savai zvaigznei nekā Zeme Saulei. Neskatoties uz tuvumu, Ross 128b saņem tikai 1,38 reizes vairāk starojuma nekā Zeme. Temperatūra uz planētas varētu būt robežās no -60 grādiem pēc Celsija līdz 20 grādiem pēc Celsija. Lai arī zvaigznes uzvedība ir daudzsološa, pagaidām nav skaidrs, vai jaunatklātā planēta atrodas zonā, kur uz planētas virsmas var pastāvēt šķidrs ūdens, vai ārpus tās.

Šobrīd jau ir savākusies laba kolekcija ar Zemes tipa planētām, kas atrodas dzīvības pastāvēšanai labvēlīgajā zonā. Nākamais solis to izpētē tiks sperts tad, kad zinātnieku rīcībā būs jaunās paaudzes lielie teleskopi, piemēram, ELT.

1. Nelabojams tieši 16.11.2017 domāja šādi:

Visas efektīvākās metodes planētu atklāšanai prasa, lai to orbīta būtu paralēla novērošanas virzienam, t.i., lai tā šķērsotu zvaigznes disku. Nav grūti aprēķināt, kāda ir šādas sakrišanas varbūtība, ja pieņemam, ka orbītu plakņu izvietojums ir haotisks (pagaidām nav pamata domāt citādi). Un nav grūti saprast, cik daudz planētu mēs pagaidām NEPAMANĀM. Un vēl ap spožākām Saules tipa zvaigznēm, kur tranzīta novērojumi ir daudz retāki un grūtāki, jo planētas ir tālu no zvaigznes un to orbitālā kustība - daudz lēnāka. Tā ka līdz šim esam atraduši tikai tādu niecīgu aisberga virsotni.