e un d no Gliese 581

Publicēts: 21.04.2009

Gliese 581 sistēmā ir atklāta līdz šim visvieglākā citplanēta - planēta "e", kas ir aptuveni 2 reizes masīvāka par Zemi. Astronomu komanda ir precizējusi arī planētas "d" orbītu, kas atrodas zvaigznes dzīvībai labvēlīgajā zonā. Atklājumi tika paveikti ar HARPS spektrogrāfu, kas uzmontēts uz 3,6 metru ESO teleskopa Čīlē.

"Citplanētu mednieku svētais grāls ir klinšaina, Zemei līdzīga planēta dzīvībai labvēlīgā zonā - reģionā, kur ap centrālo zvaigzni, uz planētas virsmas var pastāvēt ūdens šķidrā veidā," teica Maikls Meijors no Ženēvas observatorijas.

Gliese 581 ir sarkanais punduris, kas atrodas tikai 20,5 gaismas gadu attālumā Svaru zvaigznājā. "e" planēta atrodas ļoti tuvu zvaigznei. Viens gads uz tās ilgst 3,15 Zemes dienas.

"Tā kā tās masa ir līdzvērtīga 1,9 Zemes masām, var droši teikt, ka tā ir visvieglākā, līdz šim atklātā citplanēta, kas visticamāk ir klinšaina," piebilda fantastiskā atklājuma līdzautors Ksavjērs Bonfils no Grenobles universitātes.

"e" planēta neatrodas dzīvībai labvēlīgā zonā. Šajā sistēmā, kurā patlaban ir atklātas jau četras planētas, tomēr ir kāda pasaule, kurā varētu būt dzīvībai labvēlīgi apstākļi. Jau agrākos novērojumos tika atklāta Neptūna izmēra planēta, kuras masa ir līdzvērtīga 7 Zemju masai. "d" planēta pilnu orbītu ap zvaigzni veic 66,8 Zemes dienās.

"Gliese 581 d ir pārāk masīva, lai tā būtu veidota tikai no cietiem iežiem. Mēs varam spekulēt, ka tas ir ledus milzis, kas pārvietojies uz dzīvībai labvēlīgo zonu," pastāstīja Stefans Adrijs. ""d" varētu klāt milzīgs un dziļš okeāns. Tā ir pirmā nopietnā "ūdens pasaules" kandidāte."

Planēta, riņķojot ap centrālo zvaigzni, nedaudz to iesvārsta. Šo nelielo kustību iespējams reģistrēt. Zemas masas sarkanie punduri ir ļoti pateicīgi izpētes objekti Zemei līdzīgu planētu meklējumos. Šīs zvaigznes ir blāvi objekti, kuru dzīvībai derīgais apgabals atrodas salīdzinoši ļoti cieši pie pašas zvaigznes.

"Tas ir fantastisks progress kopš 1995. gadā tika atklāta pirmā citplanēta, kas riņķo ap normālu zvaigzni 51 Pegasi," teica Meijors. "Gliese 581 e masa ir 80 reizes mazāka par 51 Pegasi b. Tas ir milzīgs progress 14 gadu laikā."

Medības turpinās!

1. dzimmijs13 tieši 23.04.2009 domāja šādi:

-Zemei līdzīga planēta dzīvībai labvēlīgā zonā- precizēsim, mums līdzīgai dzīvībai. Praktiski, mēs vēlamies atrast savu "spoguļattēlu", ar kuru būtu iespējams cilvēcisks kontakts. Vai citiem vārdiem, principā tie paši "sevis meklējumi".

2. dziviba tieši 23.04.2009 domāja šādi:

Gliese noteikti ir dziviba, ka nekaa tur pat saules starojums nav tik liels ka pie mums un tur temperatura ir apmeram kaa no merenas joslas uz tropu!