Visumā kodes?

Publicēts: 21.09.2008

Nu ko gan citu, ja ne kodes, varētu turēt aizdomās, kad sajūtat naftalīna smaku? Protams, ne jau kodes to ražo, bet šī baltā, kristāliskā viela ir pazīstama kā kožu atbaidīšanas līdzeklis. Izrādās, ka naftalīns ir sastopams ne tikai vecmāmiņas skapī, bet arī visumā. Varbūt kādam ir traucējušos kosmiskās kodes.

Naftalīns jeb C10H8 ir viens no vienkāršākajiem ogļūdeņražiem, kas sastāv no diviem kondensētiem benzola cikliem. Naftalīns uz Zemes tiek pielietots dažādu insektu, jo īpaši kožu atbaidīšanai, kā arī kā pretkorozijas materiāls.

Kanāriju salu astrofizikas institūta (IAC) zinātnieki ir atklājuši šo molekulu kosmosā. Tā ir viena no kompleksākajām organiskajām molekulām, kas sastopama ārpus Zemes. Pētījuma autori uzskata, ka viņu atradums liecina, ka starpzvaigžņu vidē sastopams plašs klāsts prebiotisko molekulu. Nav izslēgts, ka šādā vidē attīstījusies arī Saules sistēma.

IAC zinātnieki Suzanna Iglesias Grotha, Arturo Mančado un Anibāls Garsia sadarbībā ar J. Gonsalesu no Parīzes observatorijas un Deividu Lambertu no Teksasas universitātes ir publicējuši savus pētījumus izdevumā Astrophysical Journal Letters.

Naftalīna klātbūtne tika konstatēta zvaigžņu veidošanās reģionā Perseja zvaigznājā, netālu no zvaigznes Cernis 52. "Mēs fiksējām naftalīna katjona klātbūtni starpzvaigžņu matērijas mākonī, kas atrodas 700 gaismas gadu attālumā no Zemes," pastāstīja Suzanna Iglesias Grotha. Zvaigznājā konstatētais spektrs sakrīt ar laboratorijas apstākļos iegūta naftalīna katjona datiem.

"Mēs turpināsim pētījumus, lai noskaidrotu, vai šajā reģionā eksistē vēl sarežģītākas molekulas vai pat aminoskābes," piebilda Grotha.

Naftalīns, savienojumā ar ūdeni un amoniju, mijiedarbojas ar kosmisko ultravioleto starojumu un spēj radīt dažādas aminiskābes un naftalohinīnus - vitamīnu priekštečus.

Visas šīs molekulas ir nepieciešamas dzīvības attīstībai un uzturēšanai. Interesanti, ka naftalīns ir atrasts arī meteorītos.

Pētījuma rezultāti palīdz izprast vienu no starpzvaigžņu vides spektroskopijas intriģējošajākajām problēmām. Jau vairāk kā 80 gadus spektroskopiskajos rezultātos novērojamas tā saucamās "izkliedētās joslas", kas ir saistītas ar starpzvaigžņu vidi. Līdz šim nebija izdevies atrast aģentu, kas rada šīs neparastās joslas.

"Mūsu rezultātos redzams, ka policikliskie aromātiskie ogļūdeņraži, tādi kā naftalīns, rada šīs izkliedētās joslas, kas liecina par to, ka šīs vielas visumā ir sastopamas visai bieži," piebilda Grotha.

Instituto Astrofísica de Canarias