Organiskās vielas 63 gaismas gadu attālumā

Publicēts: 12.02.2008

Pirmo reizi kosmosa izpētes laikmetā ir atklātas organiskās molekulas uz planētas, kas atrodas ārpus Saules sistēmas robežām. Šoreiz atrastais metāns nav jāuztver kā dzīvības signāls.

Milzu planēta, uz kuras ir atrasta šī vienkāršā gāze, ir nepiemērota dzīvībai, jo atrodas pārāk tuvu zvaigznei. Tomēr atklājums ir ļoti daudzsološs un cerību dodošs, ka kādu dienu zinātnieki spēs analizēt Zemei līdzīgu planētu atmosfēras.

Astronomi Marks Sveins un Gautams Vasišts no ASV un Džovanna Tinetti no Lielbritānjas izmantoja Habla teleskopu, lai novērotu milzu planētu HD 189733b, kas ir nedaudz masīvāka par Jupiteru un atrodas 63 gaismas gadu attālumā.

Pateicoties tam, ka planēta šķērso zvaigzni, spīdekļa gaisma periodiski filtrējas cauri planētas atmosfērai, kur tās sastāvā esošie elementi absorbē noteikta garuma viļņus.

Novērojumi apstiprināja agrākos minējumus par ūdens tvaiku klātbūtni. Papildus tam tika atklāta arī metāna gāzes klātbūtne.

"Tas ir pārsteidzoši," pastāstīja Sāra Segere no Kembridžas, ASV, kas nepiedalījās pētījumos. HD 189733b riņķo ļoti tuvu ap zvaigzni. Planētas attālums no spīdekļa ir tikai 10% no Merkura attāluma līdz Saulei. Atmosfēras temperatūra ir 7000C. "Kad temperatūra ir tik augsta, dominējošā oglekļa forma parasti ir oglekļa monooksīds, nevis metāns," piebilda Segere.

Pētījuma autori domā, ka šādas atmosfēras uzbūves pamatā varētu būt kāds līdz šim nezināms ķīmisks process, kas iespējams koncentrē metānu atmosfēras aukstākajos slāņos vai arī producē metānu tiešā veidā. Segere domā, ka metāns varētu būt arī netiešs signāls, ka planētas sastāvā ir ļoti daudz oglekļa.

Šāda ūdens un organisko molekulu klātbūtne varētu būt labvēlīga dzīvībai, ja vien tā tiktu atrasta uz mazāk dzīvībai bīstamas planētas nekā šis verdošais milzis.

Astronomi cer, ka nākotnē viņi spēs analizēt arī mazāku, Zemei līdzīgu planētu atmosfēras. "Mēs esam ceļā uz klinšainajām planētām," ar aizrautību stāstīja Segere. "Es esmu ļoti saviļņota."

New Scientist