IRAS 16293-2422 apkārtnē atklāts metilizocianāts

Publicēts: 8.06.2017

IRAS 16293-2422 ir vairāku zvaigžņu sistēma, kas atrodas aptuveni 400 gaismas gadu attālumā Čūskneša zvaigznājā. Tajā atrodas trīs jaunas zvaigznes, kuru masa ir līdzīga Saules masai. Sistēma atrodas Rho Ophiuchi zvaigžņu veidošanās apgabalā. Izmantojot ALMA teleskopus, zinātnieki IRAS 16293-2422 zvaigžņu apkārtnē ir konstatējuši sarežģītu organisko savienojumu - metilizocianātu.

Novērojumus ar ALMA veica divas neatkarīgas astronomu komandas. Vienu vadīja Rafaēls Martins-Domenehs no Astrobioloģijas centra Madridē un Viktors Rivilla no INAF (Florence, Itālija), bet otru - Nīls Ligterinks no Leidenes universitātes Nīderlandē sadarbībā ar Odriju Kotensu no Londonas Universitātes koledžas.

"Šī zvaigžņu sistēma turpina pārsteigt! Cukuru atklājumam seko mūsu konstatētais metilizocianāts. Tas pieder organisko savienojumu grupai, kas piedalās peptīdu un aminoskābju sintēzē, kuri savukārt veido olbaltumvielas, kas ir mums zināmo dzīvības formu pamatā," skaidroja Nīls Ligterinks un Odrija Kotensa.

Jāatgādina, ka 2012.gadā šajā zvaigžņu sistēmā tika konstatēts vienkāršs ogļhidrāts - glikolaldehīds.

Savukārt metilizocianāts astroķīmiķu skatījumā ir sarežģīta molekula, kura sastāv no vairāk kā sešiem atomiem, no kuriem vismaz viens ir ogleklis. Tās formula ir CH3NCO. Metilizocianāts ir ļoti indīga gāze. 1984.gadā Bhopālas apkārtnes (Indija) iedzīvotāji to iepazina ne no tās labākās puses. Naktī no 2. uz 3.decembri notika šīs gāzes un citu ķīmisko vielu noplūde. Vairāk nekā 500 000 cilvēku saindējās. Nāves gadījumu skaits pārsniedz 2 tūkstošus (atsevišķi avoti min pat 8000).

Abas komandas novēroja minēto zvaigžņu sistēmu atšķirīgos radioviļņu garumos. Metilizocianāta ķīmiskie "pirkstu nospiedumi" tika konstatēti siltajos, blīvajos putekļu un gāzu kokona iekšējos apgabalos. Šie apvalki ieskauj jaunās zvaigznes. Tiek uzskatīts, ka arī Sauli tās pirmsākumos ieskāva šāds gāzu un putekļu apvalks, no kura veidojās planētas. Pētot Saulei līdzīgu zvaigžņu veidošanās procesus mūsu galaktikā, astronomi var labāk izprast, kādi apstākļi valdīja pirms 4,5 miljardiem gadu, kad veidojās Saules sistēma.

"Mēs esam ļoti priecīgi par šo rezultātu, jo šīs jaunās zvaigznes ir ļoti līdzīgas Saulei tās pirmsākumos. Tur valda Zemes tipa planētu dzimšanai labvēlīgi apstākļi. Pētījuma ietvaros atklātā prebiotiskā molekula ir vēl viens solis tuvāk izpratnei par to, kā dzīvība radās uz mūsu planētas," komentēja otra pētījuma autori.

"Papildus tam, ka mēs konstatējām šīs molekulas, vēlējāmies noskaidrot arī to, kā tās veidojušās," skaidroja Ligterinks. "Laboratorijas eksperimentu rezultāti atklāj, ka metilizocianāts var veidoties uz ledus daļiņām ļoti zemās temperatūrās, kādas valda starpzvaigžņu vidē. Tas liek domāt, ka šī molekula, kas ir pamats peptīdu ķēdēm, varētu būt bieži sastopama ap Saulei līdzīgu zvaigžņu aizmetņiem."