Mēneša debesis : oktobris

Publicēts: 30.09.2021

Oktobris ir solis tuvāk gada tumšākajam laikam. Saulei kļūstot arvien aktīvākai un reizi pa reizei iepriecinot savus sekotājus ar kādu Zemes virzienā vērstu izvirdumu, varam cerēt uz kādu ziemeļblāzmu. Šajā mēnesī varam turpināt vērot lielās planētas, kas ceļo tuvu dienvidu horizontam. Atliek tikai cerēt uz skaidrām debesīm.

* Merkurs būs novērojams oktobra otrajā pusē. No 23.oktobra līdz 29.oktobrim Merkura vērošanu var apvienot ar Starptautiskās kosmiskās stacijas aplūkošanu.

* Venēra redzama pēc saulrieta, zemu pie dienvidrietumu horizonta. 9.oktobrī tai blakus būs redzams jauns Mēness (apgaismojums 13,9%). Venēru visērtāk novērot pie jūras, kur dienvidrietumu horizonts ir labi pārskatāms.

Marss atrodas pārāk tuvu Saulei un nav novērojams

Jupiters vērojams dienvidaustrumos, dienvidos, salīdzinoši tuvu horizontam, tomēr joprojām pietiekami augstu, lai spožā planēta būtu viegli pamanāma. 14. un 15. oktobrī Mežāža zvaigznājā pie Jupitera un Saturna viesosies augošs Mēness.

Saturns meklējams netālu no Jupitera, vairāk uz austrumiem.

Urāns meklējams Auna zvaigznājā. Redzams austrumos pēc Saules rieta. Šīs planētas apskatei vajadzēs vismaz binokli.

* Neptūns atrodas Ūdensvīra zvaigznājā. Redzams dienvidaustrumos pēc Saules rieta. Lai ieraudzītu Neptūnu, vajadzēs teleskopu. Protams, lielākajā daļā teleskopu šī planēta izskatīsies pēc zvaigznītes.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci.

6./7. oktobris - Piscīdu plūsma. Ļoti ilga plūsma - no 25. septembra līdz 2. novembrim. Maksimumā gaidāmi aptuveni 15 lēni (tikai 29 km/s) meteori stundas laikā. Radiants atrodas tuvu horizontam dienvidos. Šogad novērojumiem, kurus vēlams sākt pēc pusnakts, Mēness netraucēs.

8./9. oktobris - Drakonīdu plūsma - grūti prognozējama plūsma, kuras avots ir "izjukusī" Džokobīnī-Cinnera komēta. Tā ilgst tikai no 7. līdz 10. oktobrim. 1933. gadā tika novēroti aptuveni 30 000 meteori stundas laikā, 1947. gadā - vairs tikai 1000. Plūsmas radiants atrodas virs galvām. Ieteicamais novērošanas laiks - pēc pusnakts. Šogad novērojumiem Mēness netraucēs.

19./20. oktobris - Epsilona Geminīdu plūsmas maksimums. Vāja plūsma, ne vairāk par 5 meteoriem stundas laikā. Tie ir ātri - aptuveni 70 km/s. Šogad šīs plūsmas meteoru vērošanu būtiski traucēs Mēness spožā gaisma.

20./21. oktobris - Orionīdu plūsma - šogad šīs plūsmas vērosānu apgrūtinās spožā Mēness gaisma. Meteoru plūsmas avots ir slavenā Haleja komēta. Parasti stundas laikā ir novērojami 15-20 ātri, dzeltenīgas nokrāsas meteori, kuru ātrums ir aptuveni 67 km/s. Radiants meklējams Oriona zvaigznājā pie "vāles". Atcerieties, ka meteorus vislabāk ir vērot nevis radianta virzienā, bet mazliet nostāk no tā (pagriežoties par ~45o). Ja fotografējiet, izmantojiet platleņķa objektīvu. Labākais laiks novērojumiem - pēc pusnakts. Tā kā Orionīdas parasti izceļas ar spožiem meteoriem, ja ir skaidrs laiks, noteikti ir vērts iziet ārā un mēģināt kādu pamanīt, lai gan šogad pamanīt varēs tikai izcilākos un spožākos eksemplārus.

6. oktobris - jauns Mēness
13. oktobris - pirmais ceturksnis
20. oktobris - pilnmēness
28. oktobris - pēdējais ceturksnis

Citi notikumi

31.oktobris 04:00 - Notiek pāreja no vasaras uz ziemas laiku. Pulkstens jāpagriež par vienu stundu atpakaļ.

* Starptautiskās kosmiskās stacijas pārlidojumi novērojami oktobra sākumā un beigās. Savai atrašanās vietai precīzākus laikus meklēt Heavens Above vai kādā citā sev ērtā resursā.

* Kamēr vēl redzami vasaras nogalei raksturīgie zvaigznāji, apskaties ierastos un klasiskos planetāros miglājus - Gredzena miglāju M57 un Hanteles miglāju M27.

* Neaizmirstiet arī dubultzvaigznes, piemēram, Almahu no Andromēdas zvaigznāja, Albireo, Omicron, 61 Cygni Gulbja zvaigznājā, Kasiopejas Eta.

* Pamēģiniet ar neapbruņotu aci ieraudzīt Andromedas galaktiku un Perseja Dubultkopu. Protams, vajadzēs patiesi tumšas debesis.

* No lodveida zvaigžņu kopām joprojām labi redzamas M13 un M92, bet varat iekļaut arī mazāk pazīstamus pārstāvjus - M15 un M2.

* Ja vēl nemāki atrast Gulbi, oktobrī to vēl vari paspēt. Izmanto Kasiopejas zvaigznāju kā orientieri. Ar teleskopu Gulbja zvaigznājā iespējams aplūkot dažas vaļējās zvaigžņu kopas - NGC 6811, NGC 6866, NGC 6910, M29, Ru173.

* Kasiopejas zvaigznājs lieti noderēs arī, lai atrastu "Kasiopejas vīru" - Cefeja zvaigznāju. Pavērojiet, tas atgādina mājiņu, kādu parasti zīmē bērni. Cefeja zvaigznājā atrodamas daudzas vaļējās zvaigžņu kopas - NGC 6939, NGC 7160, NGC 7235, NGC 7380, NGC 7510, NGC 7762, Mrk 50. Netālu no vaļējās zvaigžņu kopas NGC 6939 atrodas spirālveida galaktika NGC 6946, kuru no Zemes šķir aptuveni 22 miljoni gaismas gadu. Šo galaktiku dēvē arī par Uguņošanas galaktiku (attēla autortiesības: Adam BlockMt. Lemmon SkyCenterU. Arizona). Protams, ar aci teleskopā tik krāšņu skatu jūs neredzēsiet. Ja jūsu rīcībā ir OIII filtrs, mēģiniet atrast Sh 2-157 miglāju. Tas ir visai liels un ar filtra palīdzību pamanāms jau pie maziem palielinājumiem. Tuvāk Mazā Lāča zvaigznāja teritorijai ieraugāma vissenākā vaļējā zvaigžņu kopa Piena Ceļa galaktikā - NGC 188, kur vidējais zvaigžņu vecums ir 7 miljardi gadu. Dubultzvaigžņu cienītājiem rekomendējam palūkoties uz Omicron Cephei, kas atrodas nieka 210 gaismas gadu attālumā. Cefeja zvaigznājā atrodas arī viens planetārais miglājs, kas ieraugāms salīdzinoši labi pat nelielā palielinājumā - NGC 40. Šī miglāja centrā atrodas vēlīnā tipa Volfa-Rajē zvaigzne, kas lēnām nomet ārējos slāņus un pārvēršas baltajā pundurī. Nelielā palielinājumā ieteicams meklēt arī Ced 214 (Cederblad 214),  kas ir paliels emisijas miglājs. Šo objektu vēlams aplūkot, izmantojot tā dēvēto miglāju filtru. Aplūkojamo objektu klāstā noteikti iekļaujiet Eta Cephei, kas ir viena no lielākajām zvaigznēm Piena Ceļa galaktikā. Tās burvīgais oranži sarkanais tonis lieliski izceļ šo spīdekli uz apkārtējo zvaigžņu fona.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.