Mēneša debesis : novembris

Publicēts: 30.10.2010

Cerams, ka izmantojāt lietderīgi skaidrās naktis oktobra sākumā, lai pavērotu Hārtleja 2 komētu. Iespējams, ka paspēsiet to apskatīt arī novembrī, pirms tā attālinās pārāk tālu no Zemes. Bet neskumstiet, ja neizdevās, jo ir citi objekti, kas ir ne mazāk krāšņi.

* Merkurs novembrī atrodas pārāk tuvu Saulei tādēļ nav ieteicams apskates objekts.

* Venēra atgriežas pie debesīm kā Rīta zvaigzne. Jo vairāk uz novembra beigām, jo agrāk un augstāk varēsiet vērot šo spožo planētu. 30. novembra rītā varat mēģināt nofotografēt Venēras, Saturna un Mēness trijotni Jaunavas zvaigznājā.

Marss atrodas ļoti zemu pie rietumu horizonta. Ja "ķeksīša pēc"vēlaties apskatīt šo planētu, pirms tā pazūd no redzesloka, varat vēl to paspēt izdarīt, bet īpaši baudāms skats nebūs, jo Marss ir krietni attālinājies no Zemes, kā arī būtiski traucēs biezais atmosfēras slānis starp novērotāju un novērojamo objektu.

Jupiters, Urāns un Neptūns ir vakara planētas, kuras redzamas uzreiz pēc Saules rieta dienvidrietumu debesu pusē. Jupiters un Urāns meklējams Zivju zvaigznājā, bet Neptūns joprojām mīt Mežāzī. 15. un 16. novembrī virs Urāna un Jupitera atradīsies pieaugošs Mēness.

* Saturns ir atgriezies! Novembra sākumā tas uzaust īsu brīdi pirms saullēkta, bet ar katru dienu gredzenotā planēta parādās arvien agrāk un agrāk. Gredzeni pamazām pagriežas un ir redzami labāk nekā pirms gada.

Joprojām iespējams aplūkot Hārtleja 2 komētu (103P). Ieteicamais novērošanas laiks gan ir pāri pusnaktij, kā arī komēta attālinās no Saules un Zemes, tādēļ ar katru dienu tā kļūs arvien blāvāka un blāvāka. Vislabāk komētas novērošanai izvēlēties novembra sākumu, kad tā atrodas salīdzinoši augstu un netraucē Mēness spožā gaisma.

5./6. novembris Taurīdu plūsma. Radiants netālu no Sietiņa jeb Plejādēm. Tiek uzskatīts, ka šī plūsma ir Enkes komētas atstātie putekļi. Lai arī netiek prognozēts vairāk kā 10 meteori stundas laikā, dažreiz šīs plūsmas ietvaros izdodas novērot ļoti krāšņas ugunsbumbas. Šogad novērojumiem netraucēs Mēness. Novērojumus ieteicams veikt pēc pusnakts.

9./10. novembris - Cefeīdu plūsma - plūsma, kuras radiants atrodas nenorietošajā, karaliskajā Cefeja zvaigznājā. Salīdiznoši jauna plūsma, kuru atklāja tikai 1969. gadā. Šogad prognozēti aptuveni 18 meteori stundas laikā. Tā kā radiants atrodas augstu virs galvas, tad meteorus var sākt gaidīt jau pēc Saules rieta.

12./13. novembris - Pegasīdu plūsmas meteori ir Banpleina komētas atliekas, kas pēdējo reizi redzēta 1819. gadā. Labā gadā var novērot kādu duci "krītošo zvaigžņu". Ieteicams novērojumus sākt ap plkst. 22iem, jo agrāk traucēs Mēness gaisma.

14./15. novembris - Andromedīdu plūsma - vāja plūsma, kuru novērot traucēs Mēness gaisma. Šīs "krītošās zvaigznes" ir Biela komētas atliekas, kas 1845. gadā sadalījās divās daļās. Pateicoties šim notikumam, 1885. gadā Andromedīdas bija īpaši krāšņas - aptuveni 13 000 meteoru stundas laikā. Īsts zvaigžņu lietus! Lai arī mūsdienās no šī krāšņuma nekas nav saglabājies, daži no eksemplāriem ir tik lieli, ka nonāk līdz zemei un kļūst par meteorītiem (īstiem). Radiants atrodas netālu no Andromedas galaktikas. Novērojumiem vislabākais laiks ir no plkst. 22iem līdz plkst. 1-2 naktī.

17./18. novembris - Leonīdu plūsmas maksimums. Šī plūsma ir Tatla komētas (55P) atstātās atlūzas. Stundas laikā tiek prognozēti mazāk nekā simts meteorītu, bet vienmēr pastāv iespēja, ka šis skaits būs daudz lielāks. Šogad novērojumiem traucēs spilgtā Mēness gaisma.

6. novembris - jauns Mēness
13. novembris - pirmais ceturksnis
21. novembris - pilnmēness
28. novembris - pēdējais ceturksnis

Citi notikumi

4. novembris - NASA zonde Deep Impact (EPOXI) lido garām Hārtleja 2 komētai.

* Vakarā noteikti aplūkojiet Jupiteru, bet no rīta Saturnu un Venēru.

* Arvien agrāk debesīs parādās iespaidīgais Oriona miglājs.

* Neaizmirstiet Vērša zvaigznāja kolekciju - Plejādes, Hiādes un Krabja miglāju (M1).

* No dubultzvaigznām rekomendējam Almahu Andromedas zvaigznājā.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Deja Vu tieši 30.10.2010 domāja šādi:

Reti skops deep sky piedāvājums :) tukšs mēnesis :)

2. Redaktors tieši 30.10.2010 domāja šādi:

Kāpēc skops? Objektu ir gana daudz, ko iespējams apskatīt, lai visus uzskaitītu, vietas uz servera nepietiks :)

Andromēdas galaktika, Perseja Dubultkopa, "Sāls un pipari", M82 un M81, Pūces miglājs un daudzi daudzi jo citi ir turpat kur parasti.

Ja ir vēlme un spēks piecelties agrāk no rīta, var pievērsties ar galaktikām bagātajiem zvaigznājiem - Medību Suņi un Jaunava.

Darīt ir ko, ja vien ir vēlme :)

3. Zh tieši 2.11.2010 domāja šādi:

būtu vēl skaidras debesis :P

4. Deja Vu tieši 6.11.2010 domāja šādi:

Beidzot skaidras debesis. Lai gan teleskops jau gadu trešo, šis ir viens no retajiem vakariem, kad vēlmes kaut cik sakrīt ar iespējām.
    Ar romantikas oreolu apvītā Andromēda jau atkal sagādā vilšanos, Droši vien tāpēc, ka uz Rīgas pusi jāskatās.
    Arī pirmo reizi atrastais Double cluster īpaši nesajūsmina. Varbūt par gaišu tomēr. M13 joprojām nav izdevies ieraudzīt, arī šovakar aiz kokiem.
    Tomēr ir arī patīkamais. Plejādes kā vienmēr, ok :)
    Patīkami pārsteidza pirmoreiz atrastais Oriona miglājs. Nebiju gaidījis, ka būs tik izteiksmīgs. Miglājs, tomēr :) Turklāt, novērtēju 20mm UW okulāra pārākumu pār standarta komplektācijas 25 mm.
    Meklējot zvaigznājus, ievēroju kādu zvaigznīti sarkanāku par citām, pusceļā starp Plejādēm un Orionu. Apskatījos grāmatā - izrādās, Aldebarans.
    Kopumā interesanti :)