Mēneša debesis : novembris

Publicēts: 9.11.2020

2020.gada tumšākais laiks ir klāt. Mēs Latvijā zinām, ka tas nozīmē mazāk skaidru nakšu. Arī pelēkās, drūmās debesis dienā nav nekāds optimisma avots. Tāpēc jāpriecājas par katru Saules staru, par katru zvaigzni spraugās starp mākoņiem. Novembrī savu uznācienu turpina sarkanīgais Marss, bet lielās planētas no mums atvadās līdz 2021.gada vasarai. Ziema nav aiz kalniem. Par to liecina Orions, kas aust arvien ātrāk un ātrāk. Lai izdodas pārdzīvot drūmo tumsas periodu un pasmelt mazliet zvaigžņu miera un gaismas.

* Merkurs novērojams rītos pirms Saules ausmas. Jāmeklē austrumos, Jaunavas zvaigznājā. 13.novembrī Merkuram būs pievienojies pavisam sadilis (~6%) Mēness sirpis un nedaudz augstāk Venēra. Novembra otrajā pusē Merkurs tuvosies horizontam un būs grūtāk saskatāms. Savukārt 16.novembra rītā jāmeklē binokļi vai nelieli teleskopi, lai vērotu, kā garām Venērai un Merkuram lidos Starlink "vilcieniņš". Prognozētais zvaigžņlielums pārsniedz 5, tādēļ ar neapbruņotu aci tos saskatīt nevarēs. Pirmie eksemplāri Venērai tuvosies 6:36 (laiks aprēķināts observatorijas koordinātēm).

Venēra pamazām tuvojas horizontam. Vērā ņemamie datumi ir tie paši, kas Merkuram.

Marss dominē naksnīgajās debesīs. Tas labi redzams dienvidaustrumos jau īsu brīdi pēc Saules rieta. Joprojām meklējams Zivju zvaigznājā. 25.novembrī netālu no Marsa būs redzams dilstošs Mēness.

Jupiters ar katru vakaru atrodas arvien zemāk pie dienvidrietumu horizonta. Meklējams Strēlnieka zvaigznājā. Aci priecējoša kombinācija gaidāma 19.novembra vakarā, kad Jupitera un Saturna pārītim pievienosies augošs Mēness (24.7% apgaismojums).

* Saturns - skatīt Jupiteru.

Urāns un Neptūns ir vērojami uzreiz pēc Saules rieta, bet ieteicams pagaidīt pāris stundiņas un tikai tad ķerties pie šo Saules sistēmas tālāko planētu apskates. Neptūns meklējams Ūdensvīra, bet Urāns Auna zvaigznājā. Jāatceras, ka tie nav objekti, kurus jāaplūko ar neapbruņotu aci. Vajadzēs vismaz binokli, lai ieraudzītu Urānu, bet Neptūna aplūkošanai jau teleskopu.

Novembrī netiek prognozēta neviena komēta, kuras spožums varētu sasniegt ar neapbruņotu aci vērojamu lielumu.

Bet jāatceras, ka ar komētām ir kā ar bitēm, nekad neko nevar zināt.

5.-12. novembris Taurīdu plūsma. Ziemeļu maksimuma (12. novembris) radiants atrodas netālu no Sietiņa jeb Plejādēm, bet dienvidu (5. novembris) - nedaudz zemāk. Tiek uzskatīts, ka šī plūsma ir Enkes komētas atstātie putekļi. Lai arī netiek prognozēti vairāk kā 10 meteori stundas laikā, dažreiz šīs plūsmas ietvaros izdodas novērot ļoti krāšņas ugunsbumbas. Plūsmai ir divi maksimumi - pirmais naktī no 5. uz 6. novembri, bet otrais aptuveni nedēļu vēlāk - no 12. uz 13. novembri. Pirmā maksimuma vērošanu traucēs spoži izgaismotais Mēness, bet otrā maksimuma novērojumiem tas netraucēs. Novērojumus ieteicams veikt pēc pusnakts.

9./10. novembris - Cefeīdu plūsma - plūsma, kuras radiants atrodas nenorietošajā, karaliskajā Cefeja zvaigznājā. Salīdzinoši jauna plūsma, kuru atklāja tikai 1969. gadā. Prognozēti ne vairāk kā 10 meteori stundas laikā. Tā kā radiants atrodas augstu virs galvas, tad meteorus var sākt gaidīt jau pēc Saules rieta. Novērojumus vēlams sākt pēc pusnakts. Nedaudz traucēs Mēness.

12./13. novembris - Pegazīdu plūsmas meteori ir Banpleina komētas atliekas, kas pēdējo reizi redzēta 1819. gadā. Radiants atrodas Pegaza zvaigznājā. Labā gadā var novērot kādu duci "krītošo zvaigžņu". Mēness novērojumiem netraucēs.

14./15. novembris - Andromedīdu plūsma - vāja plūsma, kuras vērošanu Mēness netraucēs. Šīs "krītošās zvaigznes" ir Biela komētas atliekas, kas 1845. gadā sadalījās divās daļās. Pateicoties šim notikumam, 1885. gadā Andromedīdas bija īpaši krāšņas - aptuveni 13 000 meteoru stundas laikā. Lai arī mūsdienās no šī krāšņuma nekas nav saglabājies, daži no eksemplāriem ir tik lieli, ka nonāk līdz zemei un kļūst par meteorītiem (īstiem). Radiants atrodas netālu no Andromedas galaktikas. Novērojumiem vislabākais laiks ir no plkst. 22iem līdz plkst. 1-2 naktī. Šī plūsma ir slavena ar skaistiem un iespaidīgiem meteoriem.

16./17. novembris - Leonīdu plūsmas maksimums. Šī plūsma ir Tatla komētas (55P) atstātās atlūzas. Šogad šīs plūsmas meteorus variet vērot bez bažām, jo Mēness būs norietējis īsu brīdi pēc Saules rieta. Plūsmas intensitātes prognozes nav pārāk iepriecinošans - nieka 10 līdz 20 meteori stundas laikā. Tomēr šī plūsma ir lielisks ievads Latvijas jubilejas svinībām. Izmanto izdevību, ja vien ir skaidras debesis!

8. novembris - pēdējais ceturksnis
15. novembris - jauns Mēness
22. novembris - pirmais ceturksnis
30. novembris - pilnmēness

Citi notikumi

18.novembris - Latvijas Republikas neatkarības proklamēšanas diena
30.novembris - pusēnas Mēness aptumsums (Latvijā nav novērojams)

* Tumšās rudens debesis ir lieliska iespēja iepazīt galaktikas un citus tālos Visuma objektus. Šoreiz pievērsīsimies Pegaza zvaigznājam. Tajā atrodas viena no skaistākajām lodveida zvaigžņu kopām - M15. Arī galaktiku cienītājiem spārnotais zirgs neliks vilties. Tur ir gan NGC 7332 un NGC 7339 pārītis, gan iespaidīgā NGC 7331, kurai blakus atrodas vairākas mazākas un blāvākas galaktikas. Pavisam netālu no šīs galaktiku grupas atrodas NGC 7320, kas pieder tā dēvētajam Stefana Kvintetam, kurā, kā jau nosaukums vēsta, ietilpst piecas galaktikas. Ja nu ar šīm galaktikām vēl ir par maz, tad uz robežas ar Zivju zvaigznāju ieteicams sameklēt NGC 7619, kas pieder aptuveni 170 miljonus gaismas gadu tālajai Pegasus I galaktiku grupai.

* Turpat uz robežas starp Pegaza un Zivju zvaigznājiem atrodama interesanta asterisma, kas atgādina apgāztu "L" burtu. To dēvē par HD 222454 grupu. Vēl vienu asterismu var sameklēt, atrodot zvaigzni HIP 113766. Šis sakopojums, kas nodēvēts par Delphinus Minor, atgādina Delfīna zvaigznāju.

* Tiem, kas debesu iepazīšanu vēlas sākt ar pazīstamākiem objektiem, rekomendējam Plejādes (Sietiņš, M45), Andormedas galaktiku (M31) un Perseja Dubultkopu. Šos objektus var aplūkot gan ar neapbruņotu aci, gan ar binokli, gan ar teleskopiem.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.