Mēneša debesis : februāris

Publicēts: 1.02.2010

Janvāris mums paliks atmiņā ar lielo salu, sniega vāliem un skaisto sarmu. Bija arī skaidras naktis, lai arī ne pārāk daudz un tās pašas iekrita aukstākajos brīžos, kad pat viskaismīgākie vaļasprieka astronomi nerāvās palūkoties skaidrajās debesīs. Ko gan nesīs februāris? Puteņus, salu, atkušņus, vairāk skaidras naktis?

* Merkuru šomēness var svītrot no aplūkojamo objektu saraksta, jo Saulei vistuvākā planēta atrodas ļoti tuvu Saulei un pazūd tās spožajos staros.

* Venēra kļūst palēnām par vakara zvaigzni. Februāra sākumā tā ir pārāk tuvu Saulei, bet beigās jau varat vērot spožo vakara zvaigzni dienvidrietumos ļoti zemu pie horizonta. 15. februārī, ja jūsu atrašanās vietā ir atklāts horizonts un nekas netraucē novērojumus (piemēram, pie jūras), varat mēģināt noķert Jupiteru un Venēru uzreiz pēc Saules rieta. Abas planētas atrodas ļoti tuvu.

Marss pamazām attālinās no Zemes, lai gan turpina būt spožs un pamanāms naksnīgajās debesīs. Mēneša sākumā sarkanā planēta redzama tuvu atvērtajai zvaigžņu kopai M44.

Jupiters un Neptūns - ja nu esat nolēmuši apskatīt šīs abas planētas, izmantojiet februāra pirmo pusi, jo pēc tam abas planētas atradīsies pārāk tuvu Saulei Zemes debesīs.

Urāns joprojām redzams pēc Saules rieta dienvidaustrumos Zivju zvaigznājā. Diezgan zemu un riet neilgi pēc Saules rieta.

* Saturns aust ar katru nakti arvien agrāk. Ja februāra sākumā Saturns austrumos parādās ap 23iem, tad mēneša beigās gredzenotā planēta aust ap 21iem. Saturnu meklējiet Jaunavas zvaigznājā.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

26./27 februāris - Delta Leonīdu plūsmas maksimums, kura vērošanu apgrūtinās gandrīz pilnais Mēness. Šīs plūsmas avots nav zināms, bet meteori ir ļoti lēni - aptuveni 24 km/s. Maksimumā novērojami aptuveni 5 meteori stundas laikā. Radiants atrodas starp Lauvas zvaigznāja zvaigznēm Zosmu un Algību. Ieteicams novērojumus sākt ap pusnakti.

6. februāris - pēdējais ceturksnis
14. februāris - jauns Mēness
22. februāris - pirmais ceturksnis
28. februāris - pilnmēness

Svarīgie datumi

14. februāris - Neptūns atrodas konjunkcijā.
18. februāris - asteroīds Vesta atrodas opozīcijā.
28. februāris - Jupiters atrodas konjunkcijā.

* Noteikti apskatiet Marsu un Saturnu. Marss lēnām attālinās no Zemes, bet Saturns un tā gredzeni paliek arvien labāki.

* Debesis vēl ir pietiekami tumšas un ir redzami daudzi interesanti objekti - Oriona miglājs jeb M42 (Oriona zvaigznājs), Plejādes jeb M45 un Krabja miglājs jeb M1 (Vērša zvaigznājs), Sāls un pipari jeb M37 (Auna zvaigznājs).

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Zh tieši 1.02.2010 domāja šādi:

Par skaidru nakšu skaitu nepiekritīšu, tādu janvāri neatceros, šķiet pat 50% visu nakšu daudz maz izmantojamas novērojumiem, tas ja nerēķina neganto aukstumu un mēness traucējošo gaismu mēneša sākumā un beigās. Visu oktobri, novembri un decembri kopā liekot janvāris imho tomēr uzvar :)

2. x-f tieši 1.02.2010 domāja šādi:

Jā, janvārī bija daudz labāki apstākļi kā iepriekšējos mēnešos kopā.
    Tikai tas aukstums.. Ja pie -10° ārā sabiju vairāk kā stundu, līdz nosalu, tad pie -20° varēju tikai 20 minūtes. :)
    Pēdējā laikā skaidrās debesis bija tik reti redzētas, ka tik un tā gribējās izmantot katru iespēju. Cerams, ka februārī būs līdzīgi. Puteni gan tas jau ir atnesis. :)Kas ir konjunkcija?

3. dziviba tieši 1.02.2010 domāja šādi:

hmm Pilnmeness 28 febr. bus interesants, ja bus skaidrs laiks.

Velejos uzprasiit, kur tas saturns atrodas iisti?

4. Redaktors tieši 1.02.2010 domāja šādi:

Saturns atrodas Jaunavas zvaigznājā. Pie apraksta pievienota arī shematiska zvaigžņu karte.

5. Johan tieši 17.02.2010 domāja šādi:

Vareejat vel piemetinaat ar kometam taapat ka ar sievietem nekad neko navar ... :D