Mēneša debesis: decembris

Publicēts: 3.12.2016

Ziemassvētku dziesmiņas, izgreznotās egles un citi koki lielās un mazās pilsētās, arvien biežāk atskanošie aicinājumi uz labdarību liecina, ka gadu mija nav aiz kalniem. Decembris ir pirmais ziemas mēnesis, kurā ceram ne tikai saņemt jaukas un mīļas dāvanas, bet arī sagaidīt skaidras naktis, lai tumšajās un dzidrajās debesīs vērotu Mēnesi, planētas un citus Visuma jaukumus.

* Merkurs decembra mēnesī neatradīsies pietiekami augstu, lai būtu ērti novērojams.

* Venēra novērojama vakaros pēc Saules rieta zemu pie dienvidrietumu horizonta. Vieglāk atrodama tā būs 3.decembra vakarā, kad virs Venēras gozēsies neliels augoša Mēness sirpis. Savukārt Vecgada vakarā pēc Saules rieta ir vērts palūkoties dienvidu virzienā, lai ar vienu skatienu "nošautu trīs zaķus" - Venēru, Marsu un Mēnesi.

* Marss decembra sākumā meklējams Mežāža zvaigznājā. Vieglāk sarkano planētu būs atrast 5.decembra vakarā pēc Saules rieta, kad no tā netālu atradīsies augoša Mēness sirpis. Ne mazāk interesanta kombinācija gaidāma 31. decembra vakarā, kad Marss būs pārvietojies uz Ūdensvīra zvaigznāju, kur atradīsies pavisam netālu no Neptūna (0,1 grāda attālumā), lai gan jāņem vērā, ka Neptūns nav redzams ar neapbruņotu aci.

Jupiters pagaidām ir izdevīgs tiem, kam patīk agri celties (vai iet gulēt agri no rītiem). Decembra sākumā tas aust pirms 4, bet decembra beigās virs horizonta izlien ap 2iem naktī. Meklējams Jaunavas zvaigznājā. 23.decembra naktī, kad cepsiet pīrādziņus Ziemassvētku vakaram, varat iziet ārā un sameklēt dilstošā Mēness sirpi. Netālu no tā atradīsies spoža zvaigzne - tas būs Jupiters, bet uz leju, starp Mēnesi un Jupiteru redzamā zvaigzne būs Spika - Jaunavas zvaigznāja spožākā zvaigzne.

* Saturns decembrī atradīsies pārāk tuvu Saulei un nebūs novērojams.

Urāns redzams jau pēc Saules rieta dienvidaustrumos Zivju zvaigznājā. Lai ieraudzītu Urānu, jums vajadzēs vismaz binokli.

* Neptūns meklējams Ūdensvīra zvaigznājā un ir redzama pēc Saules rieta. Tā aplūkošanai noteikti nepieciešams teleskops.

Neviena no komētām nav novērojama ar neapbruņotu aci, bet sekojiet līdzi jaunumiem, jo ar komētām ir kā ar bitēm... vai ar kaķiem. Nekad neko nevar zināt.

Ja nu tomēr vēlaties medīt komētu, vēlams pamēģināt Honda-Mrkos-Pajdusakova (45P) komētu, kuras periodiskums ir 5,25 gadi. Sākot ar 15.decembri tā būs vērojama Mežāža zvaigznājā pēc Saules rieta. Jābruņojas vismaz ar labu binokli, vēlams ar teleskopu, jo komēta nebūs novērojama ar neapbruņotu aci. Decembra beigās tā varētu sasniegt 8 zvaigžņlielumu.

10./11. decembris Monocerotīdu un Chi Orionīdu plūsma. Pirmajai plūsmai radiants atrodas starp Dvīņu un Vienradža zvaigznājiem, savukārt Chi Orionīdu izejas punkts atrodas starp Vērša un Oriona zvaigznājiem. Jāsaka gan, ka neviena no šīm plūsmām nav pietiekami spēcīga. Ieteicams novērojumus sākt pēc pusnakts, ap 2:00, jo agrāk traucēs Mēness.

11./12. decembris - Sigma Hidrīdu plūsma - radiants atrodas Hidras zvaigznāja "galvas daļā". Tie ir vieni no ātrākajiem meteoriem, kurus labos apstākļos var novērot pēc pusnakts līdz pat rīta ausmai. Šogad novērojumiem traucēs spožais Mēness.

13./14 decembris - Geminīdu plūsma - Radiants meklējams nedaudz uz ziemeļiem no Dvīņu zvaigznāja zvaigznes Kastora. Lai arī Geminīdas mēdz būt visai skatāma plūsma, šogad meteoru vērošanu būtiski apgrūtinās Mēness. Aptuveni 3% no Geminīdu meteoriem aiz sevis atstāj pēdu - ar aci pamanāmu švīku, kas vērojama vēl kādu brīdi pēc tam, kad meteors jau apdzisis. Šo meteoru avots nav komēta, bet gan 3200 Phaethon, kas ir Apollo grupas asteroīds, kas dažkārt lido tuvu garām Zemei.

16./17. decembris - Piscīdu plūsma - plūsma, kas tika atklāta 1973. gadā. Jauna un maz izpētīta, bet arī ļoti vāja plūsma. Sagaidāmi ne vairāk kā 8 meteori stundas laikā, kuru radiants meklējams Zivju zvaigznājā.

20./21. decembris - Delta Arietīdu plūsmas maksimums. Vāji, bet ātri meteori, kas redzami jau pirms pusnakts. To radiants atrodas Auna zvaigznājā. Šogad stundas laikā gaidāmi aptuveni 10 meteori.

22./23. decembris - Ursīdu plūsma, kuras radiants atrodas Mazā Lāča zvaigznājā. Tā kā tas ir nenorietošais zvaigznājs, meteorus varat skaitīt visu cauru nakti, bet labāk vērot ap 23:00 vai agri no rīta. Izcelsmes avots ir Tatla komēta. Ja debesis ir tumšas, tad stundas laikā varot saskaitīt līdz pat 20 meteoriem.

7. decembris - pirmais ceturksnis
14. decembris - pilnmēness (nedaudz mazāks kā iepriekšējais supermēness, bet ja novembri palaidāt garām, uzmetiet aci decembrī)
21. decembris - pēdējais ceturksnis
29. decembris - jauns Mēness

Svarīgie datumi

21. decembris - Ziemas Saulgrieži
24. decembris - Jaukus jums Ziemassvētkus!
31. decembris - Skaisti sagaidīt 2017. gadu!

* Klasisko vērtību cienītājiem: Oriona miglājs (M42) gan bez bruņojuma, ja debesis ir tumšas, gan apbruņojušies ar binokļiem vai teleskopiem. Ja jūsu rīcībā ir OIII filtrs, baudījums būs vēl iespaidīgāks. Otrs šāds klasiskais objekts, kurš aplūkojams gan ar neapbruņotu aci, gan binokli, gan teleskopā, ir Andromedas galaktika (M31).

* Ja jau reiz esam iesoļojuši Andromedas zvaigznājā, tad noteikti ir vērts aplūkot arī vienu no skaistākajām dubultzvaigzēm - Almahu.  Izrādās, ka šajā zvaigznājā ir vēl arī citas galaktikas, piemēram, NGC 891, kas vērsta ar malu pret Zemi. Šīs galaktikas rietumu malu grezno 12 zvaigžņlieluma zvaigzne.

* Tuvojoties Ziemassvētku laikam piedāvājam iepazīt dažus objektus Vienradža zvaigznājā, kas atrodas nedaudz uz leju un austrumiem no Oriona sarkanīgās Betelgeizes. Vienradzis ir "iespiests" starp Lielo un Mazo Suni. Šajā zvaigznājā meklējams pats Ziemassvētku koks, pareizāk sakot Ziemassvētku Koka kopa NGC 2264. Lielākā palielinājumā "eglītes" galā iespējams saskatīt tumšo Konusa miglāju (Cone nebula). Izmantojot OIII filtru, pamanīsiet, ka Ziemassvētku Koka kopas apkaimē ir vairāki miglāji. Īpaši ievērības vērts ir NGC 2261, kuru apskatot atcerieties, ka jaunu komētu neesat atklājuši. No vairāku zvaigžņu sistēmām rekomendējam aplūkot 8 Mon (8 Monocerotis) un Beta Monocerotis. Nu un protams, kā bez iespaidīgā Rozetes miglāja, kurā piedzimušās zvaigznes pazīstamas kā kopa NGC 2244. Šo objektu varat mēģināt ieraudzīt ar neapbruņotu aci vai ar binokļa palīdzību. Ja vēlaties aplūkot šo miglāju teleskopā, rekomendējam OIII filtru. Vēl viena interesanta vaļējā zvaigžņu kopa ir NGC 2301. Vienradža zvaigznājā ir iekļuvis arī viens no Mesjē kataloga objektiem - M50, kas ir vaļējā zvaigžņu kopa, kurā, ja uzmanīgi ieskatās, varot atrast kaklarotu.

* Decembrī ir vērts atvēlēt kādu nakti, lai iepazītu ceturto lielāko zvaigznāju - Vali, kurš iekārtojies zem Auna un Zivju zvaigznājiem. Ekskursiju šajā zvaigznājā sāksim ar Nu Ceti, kas nav tikai jauka dubultzvaigzne, bet punktiņš "Kosmiskajai jautājumzīmei". Ja parasti Lauvas zvaigznāja "galva" tiek minēta kā apgriezta jautājumzīme, tad Valī ar neliela binokļa palīdzību ieraudzīsiet normālu jautājumzīmi. Lai arī Valis ir patiesi milzīgs zvaigznājs, tajā atrodams tikai viens Šarla Mesjē objekts - spirālveida galaktika M77. Tomēr nevarētu teikt, ka tā ir vienīgā galaktika šajā zvaigznājā. Netālu no M77 atrodas arī NGC 1055, NGC 1087, NGC 1090 un NGC 1094. Lai arī vizuāli neko īpašu neredzēsiet, ir vērts uzmest aci Omicron Ceti jeb Mirai, kas ir īpaša ar to, ka tā ir pirmā atklātā periodiskā maiņzvaigzne, kuras mainību 1638. gadā pamanīja Johans Fokens Holvarda no Nīderlandes. Ja arī zvaigzne jums nešķiet īpaša, tad aizdomājieties, ka tā ir vairāk nekā 300 reizes lielāka nekā mūsu Saule. Vaļa astes daļā atrodams planetārais miglājs NGC 246, kura aplūkošanai vēlams izmantot OIII filtru. Nedaudz zemāk atradīsiet dažas Tēlnieka grupas galaktikas - NGC 247, NGC 253, no kurām pēdējā jau atrodas Tēlnieka zvaigznājā.

P.S. Atcerieties, ka teleskopā redzētais lielākoties neatbildīs kosmisko objektu fotogrāfijām. Pie šādas nepilnības nav vainojami teleskopu ražotāji, bet gan mūsu pašu acis.

1. Mārča tieši 25.12.2016 domāja šādi:

Priecīgus Ziemassvētkus :) Gribēju uzzināt par komētu Honda-Mrkos-Pajdusakova (45P), kura ir redzama izmantojot binokli vai teleskopu arī Mūsu platuma grādos. Vai kāds labs cilvēks varētu publicēt datus vai koordinātes, lai šo debess objektu varētu ar "tracking system Solar system" sekošanas koordinātes? Liels paldies...

2. Gatis tieši 27.12.2016 domāja šādi:

Diletants zvaigznēs
    Pēdējās 4 dienas ir vērojama liela specīga zvaigzne, kas tā tāda ir parsta polār zvaigzne?? nu ļoti ļoti spoža ar neabruņotu aci var redzēt ?? Paldies

3. Redaktors tieši 27.12.2016 domāja šādi:

>> Gatis
    Tā ir mūsu burvīgā kaimiņiene Venēra. Žilbinoša dieviete :)

4. Gatis tieši 28.12.2016 domāja šādi:

Kāds man var ieteikt kaut kādus sakarīgus teleskopus ar ko varētu sākt skatītes zvaigznes un vismaz uz mēnesi saredzēt krāterus? Pladies

5. karlis tieši 28.12.2016 domāja šādi:

sakiet, kas tas par superspožu spīdekli, kas redzams D-DR virzienā un ap 17:00 ir kādu 20 grādu augstumā. Visa debess jau melna, bet viens spīd ne pa jokam. domāju, ka lidmasīna sākumā

6. Redaktors tieši 29.12.2016 domāja šādi:

>> karlis
    Tā pati Venēra, kas pāris postus augstāk.