Emu virs Paranālas

Publicēts: 12.10.2014

Augstu virs Atakamas tuksneša, Paranāla kalna virsotnē debesīs, kur loku met Piena Ceļš, klusi veras divi no Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) Ļoti lielā teleskopa (VLT) pamatteleskopiem. Bez abiem milzīgajiem teleskopiem attēlā redzami vēl daži interesanti objekti.

Vispamanāmākie ir abi Magelāna Mākoņi - Lielais un Mazais, kas attēlā redzami starp abiem teleskopiem. Savukārt virs kreisā teleskopa uz Piena Ceļa fona redzams tumšs veidojums. Tas ir Ogļu Maisa miglājs.

Magelāna Mākoņi ietilpst Lokālajā Grupā, kurai pieder arī mūsu Piena Ceļš. Lielais Magelāna Mākonis atrodas 163 000 gaismas gadu attālumā, bet Mazais Magelāna Mākonis aptuveni 200 000 gaismas gadu attālumā. Savukārt Ogļu Maiss atrodas rokas stiepiena attālumā. No Zemes to šķir nieka 600 gaismas gadi.

Ogļu Maiss ir pieminēts daudzu tautu mitoloģijā. Austrālijas aborigēni to pazīst kā Emu galvu. Austrālijas aborigēni varētu būt viena no senākajām tautām, kas pielietojuši astronomijas zināšanas praksē. Atšķirībā no rietumu pasaules civilizācijām, viņi zvaigznāju identificēšanai izmantoja tumšos miglājus.

Dienvidu puslodē šie tumšie mākoņi ir vieglāk pamanāmi nekā Ziemeļu puslodē. Arī citas dienvidu puslodes tautas ir pazinušas tumšos miglājus. Piemēram, inki, kuriem viens no svarīgākajiem zvaigznājiem bija Lama, tādejādi atzīmējot šo dzīvnieku nozīmi pārtikas un vilnas ieguvē, kā arī kā pārvietošanās līdzekli.