Par galaktiku lielāks teleskops

Publicēts: 7.03.2014

Pirms vairāk nekā 400 gadiem Galileo Galilejs pavērsa salīdzinoši primitīvu tālskati pret debesīm. Dažās naktīs viņš uzzināja par Visumu vairāk nekā agrāk dzīvojušie zinātnieki un filozofi kopā ņemot. Kopš Galileo laikiem astronomi ir vadījušies pēc vienkārša principa - būvēt arvien lielākus teleskopus. 21. gadsimta tehnikas jauda miljoniem reižu pārsniedz Galileo teleskopa jaudu. Teleskopi mājo augstu kalnos, tuksnešos, ielejās un pat lido kosmosā. Modernie tehnoloģijas milži sniedz kristāldzidru Visuma ainu, ļaujot ieraudzīt galaktikas miljardiem gaismas gadu tālāk nekā spēja saskatīt Galilejs. Cik gan liels varētu būt pats lielākais teleskops?

Vai tu ticētu, ja tev teiktu, ka lielāks par galaktiku? Amerikas Astronomijas biedrības (AAS) 2014. gada janvāra sanāksmē tika publiskots debesu apgabala attēls, kurā redzami objekti caur vairāk nekā 500 000 gaismas gadu lielu lēcu.

Šī lēca patiesībā ir masīva galaktiku kopa Abell 2744. Kā paredz Einšteina Vispārīgās relativitātes teorija, galaktikas kopas masa deformē apkārtējo laiktelpu. Tālāk esošo objektu gaisma tiek lauzta un galarezultātā mēs tālākos objektus redzam palielinātus. Galaktiku kopa darbojas kā parasts palielināmais stikls, tikai ļoti milzīgs.

Projekta "Frontier Fields" ietvaros caur šo gravitācijas lēcu lūkojas dažādi teleskopi, tai skaitā arī Habls.

"Tas ir eksperiments, kura mērķis ir pētīt Visuma vēstures pirmos miljards gadus," pastāstīja Mets Monteins no Kosmosa Teleskopa institūta.

Vai Habla teleskopa attēlu kvalitāte ir pietiekama, lai to kopā ar Einšteina Vispārīgās relativitātes teorijas principiem varētu izmantot Visuma pirmo galaktiku meklējumos?

Atbilde ir "jā". AAS tikšanās reizē prezentētie rezultāti parāda, ka Habla teleskops ir pietiekami jaudīgs, lai caur šādām dabīgām lēcām spētu ielūkoties pašos Visuma pirmsākumos. Caur Abell 2744 ir izdevies ieraudzīt vienu no vistālakajām zināmajām galaktikām, kura tolaik bija aptuveni 30 reizes mazāka, bet 10 reizes aktīvāka nekā Piena Ceļš mūsdienās.

Abell 2744 lēcotajā attēlā redzamas aptuveni 3000 galaktikas, kuras gravitācija ir palielinājusi 10 līdz 20 reizes. Bez masīvās kopas palīdzības praktiski nevienu no šīm galaktikām nevarētu ieraudzīt.

Tas ir tikai sākums. Bez Abell 2744 pētījumā tiks izmantotas vēl piecas masīvas galaktiku kopas, kas kopā veido jaudīgu teleskopu masīvu, kas ļaus zinātniekiem pētīt laikus, kad agrīnajā Visumā dzima pirmās zvaigznes un veidojās pirmās galaktikas.