Neredzamā meklējumos

Publicēts: 26.06.2008

Visuma uzbūves teorija sašķobījās, kad astronomi uzzināja, ka visums izplešas ar arvien pieaugošu ātrumu. Zinātnieki saprata, ka ne viss ir redzams. Tikai 4% no visuma ir parastā matērija, ~22% tumšā matērija un pārēji 74% paliek tumšajai enerģijai, kura joprojām nav atrasta, bet tiek uzskatīts, ka tieši šī enerģija uztur visuma izplešanās tempu.

Starptautiska astronomu grupa ir uzsākusi jaunu projektu, jo viņi uzskata, ka tumšo enerģiju var ieraudzīt. Šobrīd tiek konstruēta milzu fotokamera, kas meklēs šo izvairīgo visuma sastāvdaļu. Kamera sastāvēs no piecām lēcām, kur lielākās diametrs būs 1 metrs. Tā būs lielākā līdz šim izgatavotā lēca pasaulē. Šobrīd konstrukcijas darbi ieiet finiša taisnē, jo lēcām paredzētie stikla gabali ir gatavi slīpēšanai un pulēšanai.

DES jeb Tumšās enerģijas meklēšanas kamera izveidos karti, kurā būs redzami 300 miljoni galaktiku, izmantojot Blanko 4 metru teleskopu, kas atrodas Čīlē. Jaunais instruments būs 500 Megapikseļu kamera ar primāro lēcu 1 metru diametrā. Datu apstrādes sistēma ļaus fotografēt aptuveni 1 attēlu 17 sekundēs.

Šī milzīgā galaktiku karte ļaus zinātniekiem precīzāk izmērīt tumšās enerģijas daudzumu. Profesors Ofers Lahavs, kurš vada Lielbritānijas DES nodaļu uzskata, ka "tumšā enerģija ir fizikas lielākā mīkla. DES mums palīdzēs noteikt vai Einšteinam ir taisnībai, vai arī mums ir jāmaina savi priekšstati par visumu."

Stiklu visām piecām lēcām ražoja ASV. Savukārt Francijā šie stikla gabaliņi tiks noslīpēti un nopulēti. To gluduma līmenis būs 1 miljonā daļa no centimetra. Pēc tam lēcas tiks sūtītas uz Čīli, kur tās samontēs. Patlaban tiek plānots, ka pētījumus varēs uzsākt 2011. gadā un turpināt līdz 2016. gadam.

Komandas mērķis ir savākt pēc iespējas vairāk informācijas par tumšo enerģiju, izskaitot galaktiku kopas, to izvietojumu un attālumus, mērot galaktiku un supernovu sarkano nobīdi.

DES komandā ietilpst vairāk kā 100 zinātnieki no ASV, Lielbritānijas, Spānijas un Brazīlijas.

STFC

1. cydonia tieši 27.06.2008 domāja šādi:

nebiju dzirdējis par šo fočiku. tiešām labais.
    fakts, ka "Datu apstrādes sistēma ļaus fotografēt aptuveni 1 attēlu 17 sekundēs" šķiet nedaudz jokains. klasiskā foto izpratnē tas protams ir neiedomājami liels. savukārt no astro fotogrāfijas viedokļa... cik ta tā matrica spēs savākt gaismu 17 sekundēs, pat ar metrīgas lēcas palīdzību? nebūs tā ka par maz?

2. Redaktors tieši 27.06.2008 domāja šādi:

Neizdevās atrast tiešu skaidrojumu, bet nav izslēgts, ka uzņēmumi tiks "stakoti", kas ir viena no populārākajām astrofotogrāfiju iegūšanas metodēm mūsdienās gan amatieru, gan profesionāļu aprindās.

3. dzimmijs13 tieši 28.06.2008 domāja šādi:

Bet pamatdoma tātad jau nav tieši ieraudzīt, bet pierādīt tumšās enerģijas eksistenci redzamās matērijas, piemēram galaktiku kustību trajektoriju aprēķinos, kurus varēs veikt daudz precīzāk, pateicoties jaunajam fočikam? Savādāk nepielec, kā var ieraudzīt ko tādu kas neatstaro gaismu.

4. antons tieši 1.07.2008 domāja šādi:

.......Savādāk nepielec, kā var ieraudzīt ko tādu kas neatstaro gaismu....
    Gaismu novirza masa. To nebūt nav jāredz.

Lielajam sprādzienam(vienam) ar šo pieliks punktu! Visumāmā nepārtraukti noris sprādzieni, galaktiku apvienošanās, rašanās.

5. cydonia tieši 1.07.2008 domāja šādi:

>antons
    nu nez. izpratne par lielo sprādzienu slēpjas fizikā. ar fočiku tur nebūs līdzēts. bez tam, līdz 10-45 sekundei jau viss ir puslīdz oki, tikai tālāk sabrūk visi fizikas likumi. m-teorija pagaidām ir pirmā un vienīgā, kas spēj izskaidrot lielo sprādzienu. (neskaitot dievišķās iejaukšanās teoriju, protams). bet nu zaļa vēl, un uzdod virkni citu murgainu jautājumu. tipa par, 11-to dimensiju, paralēliem universiem, stīgām un membrānām, gravitācijas parādības īpatnībām, utt.