ALMA saņem pēdējo antenu

Publicēts: 4.10.2013

ALMA (Atakamas Lielais milimetru/submilimetru masīvs) tikko saņēmis pēdējo antenu. 12 metrus lielo "šķīvi" ražoja Eiropas AEM Consortium, kas Eiropas Dienvidu observatorijas (ESO) grandiozajam projektam kopumā ir piegādājis 25 antenas. Šī ir 66. un pēdējā antena, kas tika piegādāta observatorijai.

Ziemeļamerika nodrošināja 25 divpadsmit metru antenas, Austrumāzija - 16, no kurām četras bija 12 metru un divpadsmit 7 metru antenas. 2013. gada nogalē visas 66 antenas būs iespējams saslēgt vienā tīklā. Tās darbosies kā viens teleskops. Lielākais attālums starp divām antenām ir 16 kilometri.

ALMA observatorijas inaugurācija notika 2013. gada nogalē, piedaloties arī Čīles prezidentam Sebastjanam Piņeram.

Pēdējās antenas piegāde noslēdz ALMA antenu uzstādīšanas fāzi. Tas nozīmē, ka visas 66 antenas ir iespējams izmantot zinātniskiem mērķiem.

"Šis ir nozīmīgs brīdis ALMA observatorijai, jo ļauj Eiropas un visas pasaules astronomiem izmantot ALMA teleskopu pilnībā," pastāstīja Eiropas ALMA projekta vadītājs Volfgangs Vailds.

ALMA palīdzēs astronomiem atbildēt uz svarīgiem jautājumiem par Visuma izcelsmi un evolūciju. Teleskops novēros Visumu milimetru un submilimetru viļņu diapazonā, kas elektromagnētiskajā spektrā atrodas starp infrasarkanajiem un radioviļņiem. ALMA uztvertā gaisma nāk no aukstākajiem un arī no vistālākajiem Visuma objektiem, tai skaitā putekļu un gāzu mākoņiem, kuros dzimst jaunas zvaigznes, kā arī no tālām galaktikām, kas atrodas redzamā Visuma nomalēs.