Spogulīt, spogulīt...

Publicēts: 19.12.2021

Spogulīt, spogulīt, saki man tā, cik tālu no Zemes ir Mēness? Vai tiešām spogulis spēj kaut ko tādu pavēstīt? Spēj un dara to jau vairākas desmitgades. Eiropas Kosmosa aģentūras paspārnē top jauns retroreflektors - MoonLIGHT, kas spēs uztvert no Zemes sūtīto lāzera staru un atstarot to atpakaļ, palīdzot zinātniekiem atbildēt uz daudziem jautājumiem, tai skaitā uz to, cik liels attālums šķir Zemi no Mēness.

Jau kopš Apollo misiju laikiem, kad uz Mēness tika nogādāti vairāki retroreflektori, šī tehnoloģija tiek izmantota, lai pētītu Einšteina vispārējās relativitātes teorijas jautājumus, Mēness ģeofizikālās īpašības un Zemes-Mēness sistēmas dinamiku. Tā kā Apollo ēras retroreflektoru datu precizitāti samazina gan Mēness vibrācijas, gan citi faktori, zinātnieki strādā pie precīzākiem instrumentiem.

MoonLIGHT retroreflektors, kuru izstrādā Itālijas Nacionālais kodolfizikas institūts, solās būt precīzāks. Tiek plānots, ka to 2024.gadā noogādās uz Mēness virsmas, konkrēti uz Reinera Gamma apgabalu, kam raksturīgs ļoti augsts albedo un lokāls magnētiskais lauks.