4 dienas līdz LHC startam

Publicēts: 6.09.2008

Līdz LHC startam 10. septembrī palikušas vairs tikai dažas dienas. Personīgi es nespēju atcerēties nevienu citu ierīci, ap kuru būtu sacelta tāda pasaules mēroga ažiotāža. Daudzi no šīs ierīces cer sagaidīt jaunus un pārsteidzošus atklājumus fizikas un kosmoloģijas nozarēs. Ne mazāks ir to pulks, kas uzskata, ka LHC ieslēgšana kļūs par pasaules gala sākumpunktu. Ko jūs gaidāt no Lielā daļiņu paātrinātāja?

LHC, kas atrodas netālu no Ženēvas, tiks ieslēgts pilnībā 10. septembrī, lai gan nu jau labu laiku pa milzīgā, 27 kilometrus garā tuneļa posmiem pārvietojas daļiņas. Jau vairākus mēnešus LHC daļiņu uztvērēji  reģistrē kosmisko staru "pieskārienus". 2008. gada 22. augustā vienā no LHC sinhronizācijas pārbaudes etapiem VELO uztvērējs reģistrēja pirmās daļiņas, kas radušās pašā daļiņu paātrinātājā.

Šī testa ietvaros protonu stars tika ietriekts 28 tonnu smagajā absorbētājā, kas atrodas 200 metru attālumā no LHCb. Radās daļiņu lietus, kuru arī zinātnieki novēroja. VELO ir ļoti precīzs daļiņu uztvērējs, kas ieskauj protonu-protonu sadursmes vietu LHCb. Tā kodolu veido 84 pusmēness formas silīcija uztvērēji. VELO uztvērējs ir paredzēts b kvarku fiksēšanai.

Vai ir pamats baidīties no LHC ieslēgšanas? Zemi katru dienu bombardē kosmiskie stari, kuru radītās sadursmes ir daudz spēcīgākas nekā tās, kas tiks ģenerētas LHC tunelī, kur dabas likumi tiks pētīti kontrolētos eksperimentos. Ja Zeme ir izturējusi dažādas intensitātes kosmisko daļiņu uzbrukumus, tā pat nejutīs LHC procesus.

LHC drošības kontroles grupas publicētajā ziņojumā varam lasīt, ka "divu protonu sadursmes rezultātā radīsies enerģija, kas līdzvērtīga divu odu sadursmei. Ja šādā procesā rastos melnais caurums, tas būtu daudz mazāks par astrofiziķiem zināmo niecīgāko melno caurumu." Drošības grupa secinājusi, ka šādi melnie caurumi nevar izaugt, lai apdraudētu Zemi.

Drošības grupas ziņojumā izmantoti Brūkheivenas nacionālās laboratorijas relatīvo smago jonu daļiņu paātrinātāja eksperimentālie dati.

Tomēr LHC ir un paliek viens no grandiozākajiem 21. gadsimta zinātnes sasniegumiem. Tā ietvaros tiks radīti miljoniem daļiņu, kuras būs jāatseko, jāpiefiksē un jāizanalizē. Eksperimentā tiks izmantots ne tikai ārkārtīgi precīzais protonu staru tunelis, jaudīgas dzesēšanas iekārtas un superjutīgi uztvērēji, bet arī neiedomājami lielas datu uzglabāšanas iekārtas.

Katrās piecās sekundēs LHC radīs tik daudz datus, cik var ierakstīt parastā DVD diskā. Tas ir aptuveni 1 GB 1 sekundes laikā. Vidējais lejupielādes ātrums katram gala lietotājam ir aptuveni 2MB/s. LHC zinātniekiem nācās izveidot jaunu datu apstrādes metodiku, kas spēj uzglabāt un pārraidīt miljoniem gigabaitu (petabaiti) lielus apjomus visām projektā iesaistītajām iestādēm.

1990. gadā CERN apgrieza mūsu dzīves kājām gaisā. Iepriekšējā gadā CERN fiziķis Tims Berners Lī, kas tad ir iecelts bruņinieku kārtā, uzrakstīja elektroniskās informācijas vadības piedāvājumu, kurā viņš aplūkoja iespēju informāciju pārraidīt hiperteksta veidā. Laika gaitā Berners Lī un Roberts Kaijo, izveidoja lokālu tīklu, kas nodrošināja CERN zinātniekiem iespēju apstrādāt un pārraidīt datus, nesaglabājot tos apjomīgās datu saglabāšanas ierīcēs. Hiperteksts nodrošināja iespēju aplūkot un pārraidīt tekstu ar hipersaišu palīdzību. Berners Lī radīja pārlūkprogrammu, kas ļāva datu apritē iesaistīties milzīgam cilvēku skaitam. 1990. gada maijā piedzima WWW (World Wide Web), kā arī pirmā Interneta lapa, kas piederēja CERN.

CERN nav pirmo reizi "ar pīpi uz zara", bet LHC gadījumā vajadzēja kaut ko pilnīgi jaunu. "Ja es lūkojos uz LHC darbu nākotnē, redzu vienu lietu, ko Internets nespēj nodrošināt - milzīga apjoma datu apstrādi," teica Deivids Bāders. Ir vieglāk saglabāt datus milzīga apjoma cietajos diskos, nevis pārraidīt caur Internetu.

Tādēļ ir tapis LHC datu tīkls, kas sadala visu kopu atsevišķās pakāpēs. Pirmā pakāpe (Tier 0) atradīsies pašā LHC centrā, Ženēvā. Tier 0 veido milzīgs paralēlu datoru tīkls, kas sastāv no 100 000 procesoriem. Šīs kopas ietvaros tiks saglabāti pirmatnējie dati, kas plūdīs no LHC.

Tālāk sapakotie Tier 0 dati tiks pārsūtīti uz Tier 1 līmeni, kas atrodas 11 dažādās vietās Ziemeļamerikā. Šim nolūkam izmantos izdalītu 10 GB/s optiskās šķiedras līniju.

Tier 1 kopa datus sapakos vēl kompaktāk un nosūtīs tālāk uz 140 Tier 2 līmeņa tīkliem, kas izvietoti universitātēs, laboratorijās un privātajās iestādēs visā pasaulē.

Daudzpakāpju tīkla sistēmas uzturēšanai tika izveidota īpaša atvērtā koda programmatūra Globus. Nav izslēgts, ka šāda tipa datu pārraides metodika radīs ne mazāku revolūciju kā Bernera Lī izdomātais HTML.

10. septembrī pirmo pilno protonu staru apli klātienē vēros vairāk kā 200 žurnālisti no visas pasaules. Nozīmīgais atklāšanas pasākums tiks pārraidīts arī Internetā - http://webcast.cern.ch/

PhysOrg, EurekAlert, CERN

1. dziviba tieši 8.09.2008 domāja šādi:

Gaidu ar nepacitibu kas nu buus!!!

Ka jau zinam, tad Krievu zinatnieki doma kad atversies varti uz pagatni vai nakotni - laikaa celjoshana! It ka tunelii tada atversies, bet otrais apgalvojums par to kad tur buus milziigs spradziens, kura rezultata radisies melnais caurums, kas ievilks zemi tajaa iekshaa un mums bus beigas! nu gaidam! CERU KAD JAU 11 SEPTEMBRI UZZINASHU KAS NOTIKA UN KAA VISS IZDEVIES!

2. dziviba tieši 8.09.2008 domāja šādi:

ES personigi gaidu - lai atveras varti uz celjoshanu laikaa!!! tas ir aktuali cilvekiem, jo ticu kad no shii 27km garas caurules var sagaidiit daudz!

ES domaju taa:

+ Laikaa celjoshana
    - Melnais caurums

3. NixN tieši 8.09.2008 domāja šādi:

...Tikai lasot šos textus par to cik tas viss ir droši utt. neviļus nāk prātā černobiļas reaktors, kurš arī tika uzskatīts par super drošu un tā iespējamība ka kaut kas var noiet greizi tika tautai deklarēta par tik mazu kā iespēja aiziet bojā no meteorīta tieciena. Bet nu tas tā...

4. Paraziits tieši 9.09.2008 domāja šādi:

Padomju savienības "super droši" nav tas pats, kas pārējai pasaulei pat nedroši ;)

5. Xplanet tieši 9.09.2008 domāja šādi:

Es ievietoju vakar video par "LHC" un lidz shodienai to jau ir apskatijushi 6000 cilveku, tik milzigu interesi par sho objektu neesu redzejis!!!

riit 9:30 jaskatas interneta kas buus!!

6. x-f tieši 9.09.2008 domāja šādi:

http://www.youtube.com/watch?v=BXzugu39pKM :))

Zemes statusu vislabāk varēs redzēt šeit --> http://www.hasthelhcdestroyedtheearth.com/

7. http://oreman.wordpress.com tieši 9.09.2008 domāja šādi:

Uhh... gaidām, gaidām...

8. dziiviiba tieši 9.09.2008 domāja šādi:

te pat skaita stundas un dienas lidz [world end]

9. Grifs99 tieši 9.09.2008 domāja šādi:

Es ar lielu pacitibu gaidu šito visu

10. nevaniigais tieši 9.09.2008 domāja šādi:

es nesagaidīšu savu dzimšanas dienu..

[ja būs pasules gals ;(]

11. smb2@inbox.lv tieši 9.09.2008 domāja šādi:

Zin es ar saku uztraukties, jo daudzkur neta youtube lasami uzraksti - World end on wednesday...biedejoshi,,, kaut ari zinatnieki saka ka drosh pasakums! kaut ka neticas

12. lol tieši 9.09.2008 domāja šādi:

blja kurs par to vairak zin?jus vai zinatnieki????

13. dziviba tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Youtube driiz tie bus skatitakie video shodien, jo atverot tehnlogolgy un scienics pirmie 4 ir pirmaja vieta pec skatishanas! un tieshi par LHC!

14. xikes tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Cikos īsti paredzēts ieslēgt?

15. x-f tieši 10.09.2008 domāja šādi:

10 pēc Latvijas laika.
    Tātad – pēdējā stundiņa klāt! :)

16. Grifs99 tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Neka nebija žel

17. KK tieši 10.09.2008 domāja šādi:

10:30

vēl 25 min

gadam

18. KK tieši 10.09.2008 domāja šādi:

gaidam

kļūdas labojums

19. Grifs99 tieši 10.09.2008 domāja šādi:

9 minutes

20. S tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Tas live web cast ir ta parslogots ka man ne suda nestraume kaut arī man viņš bija palaists jau 8:00 un tikuntā nerāda, varbūt ir vēl kads avots?

21. ff tieši 10.09.2008 domāja šādi:

vai kadam iet tas online video no cern lapas?

22. S tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Es atradu vienu vacu kanālu pa satelīt tv N24 un tur stāsta, ka tur īstais lielais tets būs tikai oktobrī un šājā tikai palaidīs vienu protonu vienā virzienā testam!

23. nazis tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Nu? Un nekas jau nenotika :D

24. S tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Tikko visi kontrol centra aplaudēja, liekas, ka visi ir apmierināti un jā neviens nekur vēl nav ierauts!

25. ff tieši 10.09.2008 domāja šādi:

kur tu to redzeji, ka aplaudeja?

26. Kamelija tieši 10.09.2008 domāja šādi:

Pagadi, pagaidi, kamēr tas melnais caurums izpletīsies, paies kāds laiciņš... Tā kā baltos palagus nost vēl nelieciet.

27. Redaktors tieši 10.09.2008 domāja šādi:

10:49 startēja pirmās daļiņas.

Jābrīdina, ka webcast lapa/serveris ir pārslogots un iespējams jūs redzat tikai melnu ekrānu, kas gan nav tiešraide no melnā cauruma.

28. Redaktors tieši 10.09.2008 domāja šādi:

11:25 tika pabeigts pilns aplis.

VLC playerī eost iespējams skatīties šo LIVE stream - mms://qstream-live.qbrick.com/00862live80910

29. edzhus.exe tieši 10.09.2008 domāja šādi:

live web nestraadaa jo tas jau ir melnajaa caurumaa :D

30. valtersf tieši 11.09.2008 domāja šādi:

21. oktobri bus pirma ladinja palaishana! bus kautkads spradziens taja 21?
    bik bail ir! man dzimene vismaz ir 23.sept :D nosvineeshu :D
    bet kas tieem zinatniekiem naw pofig? ja vinji pashi mirst! un nekadi tur dati netiek paarsuutiti! un viss izgaazhaas? un bija bezjeedziiga pasaules spridzinashana
    kas vinjiem mamas naw maacijushas kad ar uguni nevajag speeleties!

31. Lelde tieši 13.09.2008 domāja šādi:

īteniibaa nemaz nesaprotu kam tas vajadziigs, kas te notiek..? Kāds man var shito izskaidrot..? :(

32. cālis tieši 14.09.2008 domāja šādi:

jus domājiet ka tas nevarētu noiet greizi un mēs varētu uzsprāgt???

33. cydonia tieši 15.09.2008 domāja šādi:

Lelde tieši 13/09/2008 19:30 domāja šādi:

tev, nebūs viegli. :)
    reiz kāds cilvēks izgudroja cirvi. un nosprieda cilvēki, ka tas ir vērtīgs izgudrojums ko varēs pielietot. kāds cits novēroja akmeni ripojam pa kalna nogāzi un izgudroja riteni. hm. varbūt nevajadzēja riteni izgudrot? pagājušā gadsimta sākumā tika atklāta radiācija. nu kāda gan mums daļa gar kaut kādu tur ārkārtīgi niecīgu atomu, kas laika gaitā noārdās. bet jau pēc nieka trīsdesmit gadiem mums bija pirmie kodolreaktori. šodien ievērojamu daļu enerģijas saražojam balstoties tieši ar šo principu. to izmantojam medicīnā un dies vien zina kur vēl. lhc ir izpētēs instruments ar kuru varēsim ielūkoties tik dziļi visuma uzbūvē, kā vēl nekad. ir cerības pārbaudīt lietas par kurām pagaidām tikai nojaušam. un iespējams, atklāt lietas par kurām šodiem mums vienkārši nav ne jausmas. mēs nezinām, ko mēs atklāsim, un vēl jo mazāk zinām par kādām vērtīgām tehnoloģijām to izdosies pārvērst. bet mums ir iespēja. kas zin, varbūt tieši pateicoties pētījumiem ar lhc, taviem mazmazbērniem antigravitācija, teleportācija un ceļošana laikā būs pašsaprotamas lietas. a varbūt, pavisam kas cits. :)