Air Venus
Publicēts: 17.07.2008

NASA paspārnē notiek pavisam neparastas lietas. Piemēram, tik izstrādāta lidmašīna, kas lidos mākoņos. Ne jau šādos tādos, bet Zemes kaimiņienes Venēras biezajos un skābajos mākoņos. Iedomājieties, kāds skats pavērtos aiz iluminātoriem...
Mūsdienās robotizētas ekspedīcijas uz Saules sistēmas planētām nav vairs nekāds brīnums. Tomēr ir planētas, uz kurām nolaisties nav iespējams dažādu iemeslu dēļ. Piemēram, uz Venēras apstākļi ir tik briesmīgi, ka kosmosa kuģī jāiegulda daudz līdzekļu, lai šis nosēšanās modulis spētu tur izdzīvot un funkcionēt ilgāk par dažām stundām.
2007. gadā NASA izveidoja īpašu komandu STDT, kas nodarbojas ar jauna tipa lidaparāta izstrādi, kas paredzēts tieši Venēras izpētei. Doktors Džefrijs Lendis, kurš agrāk jau ir pētījis iespēju izveidot ar Saules enerģiju darbināmu lidmašīnu, piedāvā NASA jaunajam departamentam savu ideju par šādu lidmašīnu. Šāds aparāts varētu ilgstoši lidināties Venēras mākoņos un vākt datus gan par atmosfēru, gan par virsmas objektiem un to īpašībām.
"Mūs ļoti interesē Venēra," pastāstīja Lendis. "Pēdējā laikā mēs esam pievērsušies Marsam, kas it kā ir Zemes dvīnis, bet patiesībā Venēra ir daudz līdzīgāka Zemei. Izpētot Venēru, mēs uzzinātu daudz jauna par Zemi."
Lendis jau sen vēlējās uzbūvēt ar Saules enerģiju darbināmu lidaparātu. "Jaunībā es ilgus gadus nodarbojos ar lidmodeļu būvniecību, tādēļ ideja par lidmašīnu uz Venēras man šķita ļoti aizraujoša," viņš piebilda.
Lendis un viņa vadītā komanda jau kopš 2000. gada nodarbojas ar šāda lidaparāta koncepcijas izstrādi. Pavisam nesen Lendis prezentēja savu ideju NASA STDT departamentam.
"Mēs esam izpētījuši šo ideju, lai atklātu, vai nav kādi iespējamie šķēršļi, kas neļautu uzbūvēt šādu aparātu," Lendis teica. "Mēs nedomājam, ka tādi ir. Projekts ir paveicams."
Lidmašīna tiktu sapakota tādejādi, lai tā ietilptu Discovery klases modulī. Kad kosmosa kuģis ierastos uz Venēras, lidaparāts pats sevi atlocītu un sāktu lidināties atmosfērā. Saules paneļi klātu visu virsmu, tādejādi lidmašīna darbotos tikai uz Saules enerģijas un tai nebūtu vajadzīga degviela. Lidmašīnas spārnu atvērums varētu būt 9 metri, bet garums no priekšgala līdz astei - 7 metri.
Venēras atmosfēras blīvums nebūtu problēma šim aparātam. "Augstumā, kādā tā lidotu, būtu līdzīgi apstākļi kā uz Zemes vidējā augstumā," skaidroja Lendis. "Patiesībā Venēra ir ļoti laba vieta lidošanai. Lielākā problēma varētu būt vējš. Šī planēta ir ļoti vējaina. Mūsu lidmašīnai būs jālido ātrāk par vēju, lai tā paliktu Saules gaismā. Ja mēs to spētu izdarīt, tad lidaparāts varētu lidot mūžīgi."
Lidaparātam jālido ar ātrumu aptuveni 95 metri sekundē, 65 līdz 75 kilometru augstumā. Uz dažām stundām tas varētu nolaisties zemāk, lai izpētītu virsmu, bet tad tam atkal jaatgriežas augstākajos slāņos. Lielāko daļu laika lidmašīnai jaatrodas Saules staros. Patlaban Lendis un viņa vadītā komanda uzskata, ka ar akumulatoru nevarēs nodrošināt lidaparāta darbību, lai tas varētu lidot naktī.
Lendis uzskata, ka šāda lidaparāta misijas primārais uzdevums būtu atmosfēras izpēte. Papildus varētu izmantot arī radaru virsmas izpētei.
"Pēdējā laikā mēs pētījām Venēru un mēģinājām izprast, ko vēl mēs vēlētos uzzināt par šo planētu," teica Lendis. "Vai lidmašīna būs īstais risinājums? Mēs jautājām sev kādā augstumā vēlamies lidot - zem, virs vai mākoņos. Ko mēs vēlamies pētīt? Visgrūtāk uz Venēras ir lidot zemu. Ir ļoti viegli lidot augstu, bet jo zemāk var lidot, jo vairāk zinātnisku datu var iegūt. Bet tas ir ļoti grūts uzdevums."
Kad uz Venēras parādīsies pirmais lidaparāts? "Tas ir atkarīgs no projektā izvirzīto uzdevumu sarežģītības," Lendis paskaidroja. "Ja vēlamies tikai lidaparātu, tad to var paveikt tuvākajā desmitgadē. Jo sarežģītākus uzdevumus mēs izvirzam, piemēram, lidošanu zemu planētas polārajos reģionos, tad mums ir jāturpina izpēti, lai izveidotu šiem uzdevumiem piemērotāku lidaparātu."
NASA & Universe Today
cydonia tieši 31.07.2008 domāja šādi:
lidojums, turklāt ilgstošs, venēras atmosfērā būs amizants izaicinājums. mēs esam pieraduši domāt zemes atmosfēras kategorijās. uz venēras, tuvāk virsmai, to drīzāk varētu saukt par peldēšanu. jo atmosfēras spiediens tur ir bezmaz 100 reizes lielāks nekā uz zemes. kā kilometru zem oekāna līmeņa. jautājums, kāds būs pretvējš? :) turklāt temperatūra pie 500 C. un atmosfēras sastāvs, ne tuvu ne tas ko mēs saprotam ar gaisu. lidaparatam būtu jābūt ar batiskafa īpašībām. labi, 100 km augstumā aina ir citāda, -100 C utt. vienalga, lidaparāta dizains stipri atšķirsies no ierastā.ir arī citi līdzīgi projekti. marsa lidaparats. tam citas problēmas. ne tik liels stress materiāliem un kosntrukcijām, toties pamēģini noturēties ļoti plāmajā marsa atmosfērā. esmu kaut ko dzirdējis par lidaparātu jupitera mākoņos. nav ne jausams par plāniem kā cīnīties ar smagumu un radiāciju. ir dzirdēts par vēlmi palaist lidaparātu titāna atmosfērā. tas būtu riktīgi interesanti, bet ellē ratā tālu :(