ELKO Grupa
Kā nokļūt līdz observatorijai (Small)
ZINĀŠANAI:

Kā aizbēgt no Zemes: SpaceX versija


Publicēts: 28.09.2016

Kā kolonizēt Marsu? SpaceX kompānijas vadītājam Elonam Maskam ir plāns. Kā viņš pats izteicās Starptautiskajā astronautikas kongresā (IAC), kas šogad notiek Gvadalahārā (Meksika), tad tas nav mākslinieka skatījums, tie ir reāli aprēķini un modeļi, kas ir tehnoloģiski realizējami. Aptuveni stundu garās prezentācijas laikā Masks iepazīstināja ar plānu, kā 40 līdz 100 gadu laikā uz Marsa izveidot dzīvotspējīgu koloniju, kurā mājotu aptuveni miljons cilvēku.

"Vēsture var attīstīties divos ceļos. Vienā gadījumā mēs paliekam uz Zemes uz visiem laikiem un tad kādā brīdī notiks masu izmiršana," savu nostāju skaidroja Masks. "Alternatīvs ceļš ir kļūt par kosmosā ceļojošu civilizāciju, kas apdzīvo vairākas planētas. Es ceru, ka jūs piekrītat, ka tas ir pareizais ceļš, vai ne?"

Starpplanētu Transporta sistēma jeb ITS pirmo apkalpi varētu nogādāt Zemes orbītā jau 2025.gadā. Ar šiem kuģiem cilvēce varētu sasniegt arī citas planētas.

"Tā varētu doties uz jebkuru vietu Saules sistēmā, izmantojot degvielas stacijas uz planētām vai to pavadoņiem. Piemēram, izveidojot degvielas uzpildes vietu asteroīdu joslā vai uz kāda no Jupitera pavadoņiem, bez problēmām varētu no Marsa pārcelties uz Jupiteru. Patiesībā, pat bez degvielas uzpildes uz Marsa, varētu palidot garām Jupiteram. Šī sistēma nodrošina brīvību doties uz jebkuru vietu Saules sistēmā," teica Masks.

ITS sastāv no četrām sastāvdaļām - nesēja, kosmosa kuģa, degvielas tvertnes un degvielas stacijas.

Nesējs ir lielāka un jaudīgāka SpaceX šobrīd izmantotā Falcon 9 nesēja versija. Tā būs 77,5 metrus augsta un 12 metrus plata. To darbinās 42 Raptor tipa dzinēji. Līdzīgi kā Falcon 9 pirmā pakāpe, tā spēs atgriezties uz Zemes un nolaisties vertikāli. Lai iegūtu lielāku nolaišanās precizitāti, nesējs būs aprīkots ar papildus dzinējiem. Tādejādi tas nolaidīsies nevis kaut kur uz platformas okeānā vai īpašā nolaišanās zonā, bet gan tieši uz starta platformas, kur tas tiks piepildīts ar degvielu un varēs startēt atkārtoti.

Pats kosmosa kuģis, kura ietilpība būs no 100 līdz 200 cilvēkiem, būs būtiski palielināts SpaceX Dragon modulis, kurš šobrīd tiek izstrādāts, lai uz Starptautisko kosmisko staciju un atpakaļ nogādātu četrus astronautus. Starpplanētu lidojumiem paredzētais kuģis būs 49,5 metrus garš un 17 metrus plats, aprīkots ar diviem milzīgiem Saules paneļiem un deviņiem Raptor tipa dzinējiem.

Degvielas tvertne, kas būs vienkārši tukšs kosmiskā kuģa modelis, tiks izmantots, lai uzpildītu kosmisko kuģi ar degvielu Zemes orbītā. Būs vajadzīgi trīs līdz pieci lidojumi, lai pilnībā apgādātu kosmisko kuģi un sagatavotu to 90 dienu ilgajam lidojumam uz Marsu.

SpaceX ITS sistēma - nesējs un kosmiskais kuģis vai degvielas tvertne, būs 122 metrus augsta, tādejādi par 11 metriem pārsniedzot Saturn V. ITS nesējs spēs ģenerēt 3,6 reizes lielāku cēlējspēku nekā Apollo laiku raķete.

Pēdējā sistēmas sastāvdaļa ir degvielas stacija, kas no materiāliem, kas atrodami uz Marsa, saražos degvielu, lai kosmosa kuģis varētu atgriezties atpakaļ uz Zemi. Uz Marsa ir oglekļa dioksīds atmosfērā un ūdens ledus, kas nepieciešams, lai saražotu metānu un skābekli.

"Svarīgākais ir padarīt to pieejamu ikvienam, kas vēlas turp doties," teica Masks. "Ņemot vērā optimizāciju laika gaitā... arhitektūra pieļauj, ka cena par vienu biļeti būs mazāka nekā 200 000 USD, varbūt pat 100 000 USD."

SpaceX ir uzsācis divu komponentu izmēģinājumus. Viens no tiem ir Raptor dzinējs, kurš pirmo reizi tika darbināts 26. septembrī. Otrs komponents ir oglekļa šķiedras degvielas tvertne, kas tiks izmantota metānam un šķidrajam skābeklim.

Šobrīd starpplanētu sistēmas izstrādē kompānija iegulda mazāk nekā 5% resursu.

"Tiklīdz mēs būsim pabeiguši izstrādāt Falcon 9, kam vajadzētu būt nākamgad, un Dragon 2, kā arī pilnveidojuši pirmās pakāpes nesēja un Dragon 2 atkārtotu izmantošanu, tad mēs arvien vairāk un vairāk resursu veltīsim starpplanētu sistēmai," teica Masks, paskaidrojot, ka nākamo divu gadu laikā lielākā daļa SpaceX inženieru darbosies tieši ITS sistēmas izstrādē.

Kopējās investīcijas sistēmas izstrādei varētu būt ap 10 miljardiem USD. Masks atzina, ka šādu summu vienai kompānijai būs grūti investēt, tādēļ noteikti būs jāmeklē papildus finansējums.

"Šobrīd mēs daram cik varam ar tiem resursiem, kas mums pieejami, lai tikai būtu progress," piebilda Masks. "Es domāju, ka tiklīdz būs redzams, ka tas ir iespējams, ka sapnis ir sasniedzams, ne tikai sapnis, bet kaut kas, ko mēs tiešām varam realizēt, atbalsts palielināsies lavīnveidīgi."

 

SpaceX, collectSPACE

Komentāri

  1. Mulkari tieši 28.09.2016 domāja šādi:

    Patīkami, ka ir ne tikai Powerpoint slaidi, bet jau arī reāli dzelži tiek testēti.

  2. Elvijs tieši 1.10.2016 domāja šādi:

    No tehniski praktiskās puses tikšana līdz Marsam (cilvēku ekipāžas veidolā) ir salīdzinoši vienkāršāks pasākums. Problēmas (tīrākā fizika) būtu viņus atgādāt atpakaļ līdz Zemei. Šeit tomēr varam visu atsevišķi - palaist nesējraķetes, degvielu, apkalpi, kravu, un tad visu salikt kopā.. Ja vēlēsies tikt atpakaļ, tad viss, kas būtu vajadzīgs mājupceļam, vispirms jāaizgādā līdz Marsa orbītai (iepriekšējā "starta logā" pirms cilvēku misijas, lai būtu drošība, ka viss funkcionē). Ja doma ir, ka cilvēki tur arī paliks (bez magnētiskā lauka tiešām ir cerības, ka ģenētiskās mutācijas Saules aktivitātes cikla minimumā ļautu vispār veidot nākošās paaudzes bez liela slimību/defekta riska? Tīri bioloģisks jautājums.. Protams, dažus metrus zem Zem.. tfu, Marsa jau būtu drošāk, bet tomēr..), tad tas viss atkrīt un izmaksas var samazināt vairākas reizes (kas tāpat būtu niecīgas attiecībā pret pasaules militārajiem tēriņiem kaimiņu klapēšanā..)
    Jānovēl tik veiksme un jācer, ka līdz 2050.gadam uz Marsa būs cilvēka pēdu nospiedumi.






Atļauts izmantot: <b><i><br>Manas domas:


SEKOJIET MUMS
NENOKAVĒ!