170 zīdtārpiņi pusdienās

Publicēts: 15.01.2009

Slavenais Zīda ceļš, Ķīna un zīdtārpiņi - par to jūs noteikti esat dzirdējuši. Niecīgie kāpuri, kuru vērptais pavediens reiz bija vērtīgāks par cilvēku dzīvībām, tagad var izrādīties ne mazāk svarīgi, lai nodrošinātu cilvēku pastāvēšanu kosmisko lidojumu laikā.

Mēs, bālģīmji no vecās pasaules, ar šausmām un riebumu uzlūkojam ēdienus, kuru sastāvā ietilpst dažādi insekti, tārpi un čūskas. Mums ne visai pieņemama liekas pūdētu olu un nevārītu smadzeņu ēšana. Iespējams, ka rietumu pasaules astronautiem nāksies pārvarēt aizspriedumus un pāriet uz zīdtārpiņu diētu.

Lai astronauti spētu izdzīvot kosmisko lidojumu laikā, kuri ilgst vairākus gadus, tiem līdzi jāņem miniatūras ekosistēmas, kas nodrošinās cilvēkus ar skābekli un barību. Agrākajos pētījumos tika noskaidrots, ka vērtīgākās dzīvnieku pasaules olbaltumvielas atrodamas putnu gaļā, zivīs un pat jūras ežu kūniņās. Tomēr šie nav no kosmosā vieglāk audzējamajiem īpatņiem. Cāļu ferma kosmosā? Izklausās nereāli, pat ja tās ir pundurvistiņas. Milzīgi akvāriji ar zivīm vai jūras ežiem? Ne mazāka fantastika, jo jūras dzīvnieki ir ļoti atkarīgi no ūdens kvalitātes un pat nelielākās izmaiņas var izjaukt vairošanās un attīstības procesus.

Vides zinātnieks Hongs Liu no Pekinas universitātes uzskata, ka laiks pievērsties vieglāk iegūstamai pārtikai, kurai nav nepieciešami tik sarežģīti audzēšanas un uzturēšanas apstākļi. Iepazīstieties, pusdienās ir zīdtārpiņi!

Šie insekti ātri vairojas, neaizņem daudz vietas un tērē maz ūdeni. Arī izkārnījumi tiem ir ārkārtīgi niecīgā daudzumā. Zīdtārpiņu kāpuri ir tīras olbaltumvielas. Tie satur divreiz vairāk neaizstājamās aminoskābes nekā atrodams cūkgaļā un četras reizes vairāk kā olās un pienā. Pat it kā neēdamais zīds, kas sastāda 50% no sausa kokona svara, var nodrošināt daļu no nepieciešamajām barības vielām. Šo pārtiku vajadzētu tikai nedaudz apstrādāt, sajaukt ar augļu sulu, cukuru un pārtikas krāsvielām.

Jūsu zināšanai, Ķīnā zīdtārpiņus tiešām ēd. Taikonautiem noteikti nebūtu problēmas pāriet uz tādu ēdienu.

Liu vadītā pētnieku komanda ir aprēķinājusi, ka sabalansētas diētas gadījumā, kad augu un dzīvnieku olbaltumvielu attiecības ir 3:1, astronautam dienā būtu jāapēd 170 tārpi un kokoni, lai organisms saņemtu visu nepieciešamo dzīvnieku valsts izcelsmes olbaltumvielu devu. Tas nav viegls uzdevums izaudzēt tik lielu skatu lapgraužu, bet klukstes kosmosā audzēt ir vēl sarežģītāk.

"Tas ir pievilcīgs izpētes lauciņš," atzina ekoloģijas inženieris Marks Nelsons no Ekotehnikas institūta Santafē, Ņūmeksikā. "Kādam tā var šķist tīrā fantastika, bet ja tā padomājam, tad jāatzīst, ka salīdzinoši nesen kosmiskie lidojumi arī bija fantastika."

Neatbildēts paliek jautājums, vai rietumu pasaules pārstāvji spēs pārvarēt aizspriedumus, lai ēstu insektus.

... varbūt pēc izlasīšanas ietaupīsiet uz vismaz vienu ēdienreizi.

AAAS