Discovery un Braiens
Publicēts: 17.03.2009
Noteikti, ka visi jau zina, ka vairākkārt izmantojamais kosmosa kuģis Discovery ir veiksmīgi startējis sestajā mēģinājumā. Laikapstākļi bija ideāli. Jau aptuveni minūti pēc starta Discovery ātrums bija aptuveni 2000 kilometri stundā. Vēl pēc aptuveni divām minūtēm ātrums bija jau 17 000 kilometri stundā. Kas gan notika ar Braienu? Un kas, galu galā, ir Braiens?
Pirms starta viena no kamerām tika pagriezta pret oranžo degvielas tvertni, lai pārbaudītu ārējo virsmu. Uz tās virsmas tika pamanīts svešķermenis, kas bija pieķēries pie degvielas tvertnes, domādams, ka tā patiesībā ir milzīgs koka stumbrs. Augļēdājs sikspārnis bija iekārtojies uz mierīgu naktsguļu, nezinādams, ka no miera tur nebūs ne miņas. Tā bija sliktākā vieta, kur pārlaist dienu un izgulēties.
"Tā nav atlūza, kas varētu radīt problēmas," pastāstīja NASA preses sekretārs Maiks Karijs. Ir bijuši gadījumi, kad starta brīdī vairākkārt izmantojamais kuģis saskrienas ar putniem, kā varat redzēt arī šajā video fragmentā (*.WMV; 1,79 MB), kuru sagādājis Ints. "Uz STS-72 bija sikspārnis, kas starta brīdī aizlidoja," piebilda Karijs. Ir cerības, ka arī šis sikspārnis paspēja aizlidot, lai arī dažas minūtes pirms starta tas joprojām sēdēja uz degvielas tvertnes.
Todien Twitter tīklā noritēja aktīvas diskusijas, kas varēja notikt ar mazo sikspārni. Daļa dzīvnieku mīļotāju uzskatīja, ka Braiens, kā viņi nosauca šo lidoni, ir piesalis pie tvertnes, kas ir maz ticams, jo rezervuāra virsmas temperatūra ir aptuveni 14-20oC. Brīdi pirms starta atdzesēts, šķidrs ūdeņradis un šķidrs skābeklis tiek iepildīti tvertnē. Tad tās virsma strauji atdziest, veidojot kondensātu un pat ledu. Ir cerība, ka tajā brīdī Braiens saprata, ka šī nav laba vieta, un aizlidoja.
Tomēr pastāv arī iespēja, ka augļēdājs sikspārnis ir miris varonīgā kosmosa pētnieka nāvē. Ja viņš nepaspēja aizlidot, tad vibrāciju rezultātā vienkārši nokrita un sadega aptuveni 1400oC karstajās izplūdes liesmās.
STS-119 ietvaros tiks uzstādīti pēdējie Saules paneļi, lai sagatavotos maijā paredzētajam apkalpes pieaugumam. Visi paneļi kopā sēj saražot 84 līdz 120 kilovatus enerģijas, kas ir pietiekams daudzums, lai apgādātu 40 privātmājas. Pateicoties šiem paneļiem, SKS kļūs par trešo spožāko objektu debesīs aiz Saules un Mēness. Zemes kaimiņiene Venēra kļūs par ceturto spožāko.
STS-119 ietvaros lido divi skolotāji - Ričards Arnolds un Džo Akaba. Abi piedalīsies divos izgājienos atklātā kosmosā.
"Kā skolotājs tu tici, ka zināšanas var tevi aizvest uz jebkuru vietu," teica Arnolds. "Un te nu mēs esam. Mēs dosimiem kosmosā."
Šī misija ir unikāla arī ar to, ka SKS pastāvīgajā apkalpē pirmo reizi būs Japānas pārstāvis. Kosmisko lidojumu veterāns Kioči Vakata nomainīs ASV astronauti Sandru Magnusu, kas stacijā ir pavadījusi četrus mēnešus.
Astroengine, NASA, Universe Today