Kosmiskā stacija vēro kuģus jūrās

Publicēts: 23.06.2010

Starptautiskajai kosmiskajai stacijai riņķojot ap Zemi, īpaša ierīce, kas atrodas Eiropas kosmosa aģentūras laboratorijas modulī Columbus, novēro kuģu pārvietošanos jūrās un okeānos.

Šī eksperimenta ietvaros tiek izmantota Automātiskā identifikācijas sistēma (AIS), kas ir līdzīga sistēmai, kāda tiek izmantota gaisa satiksmes kontrolēšanas nolūkos.

Visos starptautiskajos kuģos, kravas kuģos, kuru svars pārsniedz noteiktu limitu, kā arī visos pasažieru kuģos jābūt uzstādītam A klases AIS sistēmas raidītājam, kurš nemitīgi pārraida identifikācijas un navigācijas datus.

AIS izmanto ostu kontrolieri un krasta apsardzes dienesti. Sistēma izmanto VHF radio signālu, kura darbības rādiuss horizontālajā plaknē ir tikai 74 kilometri. Tādēļ tā ir lietderīga piekrastes zonās un informācijas nodošanai no kuģa uz kuģi, kuri atrodas pārraides zonā. Tomēr lielākā daļa kuģu netiek kontrolēti. Interesanti, ka AIS signāli vertikālajā plaknē pārvietojas daudz tālāk - līdz pat Starptautiskajai kosmiskajai stacijai.

"COLAIS (Clumbus AIS) eksperiments tika ieslēgts jūnija sākumā," pastāstīja Karstens Straučs. "Lai jūs labāk izprastu projektu, pastāstīšu, ka no 2. jūnija 19:00 (GMT) līdz 9:00 nākamajā rītā, mēs reģistrējām vairāk kā 90 000 A klases AIS signālus."

Kad projekts tiks nodots ekspluatācijā, eksperiments noritēs automatizēti. Rezultāti tiks regulāri pārraidīti no Columbus kontroles centra Vācijā COLAIS darba grupām visā pasaulē.

"Mēs šobrīd pārbaudām NORAIS uztvērēju," paskaidroja Straučs. "Pēc trim mēnešiem kosmiskās stacijas komanda pārslēgsies uz LUXAIS uztvērēju. Nākamo divu gadu laikā mēs regulāri pārslēgsimies starp šiem abiem uztvērējiem."

Kosmiskās stacijas orbīta šķērso visus lielākos kuģu ceļus. Galvenās grūtības sagādā fakts, ka vienlaicīgi tiek uztverti ļoti daudzi signāli, kas pārklājas un rada traucējumus. Arī kosmiskās stacijas ātrums (7 km/s) izkropļo signālu.

Tā kā COLAIS atrodas kosmiskajā stacijā, to iespējams gan salabot, gan uzlabot.

Kombinējot AIS informāciju ar citu mākslīgo pavadoņu datiem, iespējams būtiski uzlabot jūras navigāciju, nodrošinot kuģu drošību.

1. peleks tieši 23.06.2010 domāja šādi:

hehe pat baikāla ezerā tusējas pāris kuģīši!! :)))

2. Nelabojams tieši 23.06.2010 domāja šādi:

Kaukas tur nav riktīgi - Baltijas jūra gandrīz tukša! Tas vienkārši nevar būt.

3. peleks tieši 23.06.2010 domāja šādi:

>nelabojams es vienmēr esmu teicis ka mēs dzīvojam caurumā :D tas var būt arī melnais caurums... reku '- neviens signāls nenāk no mūsu reģiona :D nespēj izrauties.. :D

4. Nelabojams tieši 23.06.2010 domāja šādi:

:D
    un vispār labi nolīgot visiem Starspace uzturētājiem, rakstītājiem un lasītājiem!

5. poseidons tieši 23.06.2010 domāja šādi:

Vienkārši maz lielo kuģu.. kā arī iespējams ar pārlidojuma pozīciju kaut kas saistīts, ka netika savākti dati.Vispār, par otro bildi - zaļo zirnīšu uzbrukums :p

6. Redaktors tieši 23.06.2010 domāja šādi:

Visticamāk tā ir redzeslauka vaina. Baltijas jūras AIS signāli varētu vertikālajā plaknē nesasniegt SKS.

7. hydra tieši 25.06.2010 domāja šādi:

Kāds liels tukšums pie Somālijas krastiem, vai tik tie paris punkti, kas tur ir, nav pirātu nolaupītie kuģi.