Kā Zeme Sauli bremzēja

Publicēts: 21.12.2016

Iespējams, ka Havaju salu universitātes zinātniekiem, sadarbojoties ar Brazīlijas un Stenfordas universitāšu speciālistiem, ir izdevies atminēt vienu no Saules noslēpumiem. Pirms aptuveni 20 gadiem zinātnieki atklāja, ka Saules atmosfēras ārējie 5% rotē lēnāk nekā dziļākie slāņi.

Džefa Kūna vadītā pētnieku grupa atklāja, ka daļa no Saules izstarotā siltuma, kas tiek izmantots Zemes apsildīšanai, bremzē Saules atmosfēras rotāciju. Zinātnieki pamato savus atklājumus ar Einšteina speciālās relativitātes teoriju.

Vidēji Saule ap savu asi apgriežas vienreiz mēnesī, bet tā nav Zemei līdzīga cieta ķermeņa rotācija, jo griešanās ātrums ir atkarīgs gan no platuma grādiem, gan no attāluma līdz Saules centram.

Izmantojot vairāku Saules izpētes observatoriju datus, zinātnieki izmērīja rotācijas ātruma izmaiņas līdz pat 150 km dziļiem slāņiem Saules atmosfērā.

Kūns pastāstīja, ka bremzēšana ir nemanāma īsākā laika periodā, bet kopš Saules piedzimšanas pirms aptuveni 5 miljards gadiem, Zeme ir būtiski palēninājusi rotācijas ātrumu ārējam slānim, kura biezums ir aptuveni 35 000 km.

Pētījuma autori uzskata, ka šī fotonu bremzēšana ir novērojama arī uz citām zvaigznēm.

Saules rotācijas izmaiņas ietekmē tās magnētisko lauku, līdz ar to nākamais jautājums, kuru zinātnieki vēlas noskaidrot, ir, kā šī palēnināšanās atspoguļojas Saules magnētiskajā laukā un tā mijiedarbībā ar kosmisko vidi Zemes tuvumā.

Ar pētījumu var iepazīties arXiv datubāzē: https://arxiv.org/abs/1612.00873

University of Hawaiʻi

1. Nelabojams tieši 21.12.2016 domāja šādi:

Tur rakstā mazliet citādi sanāk + ne tikai Zemes, bet visu iekšējo planētu ietekmes vērtētas. Tieši tas man lika papētīt pašu rakstu - kāpēc lai Zeme būtu izņēmums un galvenais faktors? Bet nu patiesībā baigi sarežģīts daudzpakāpju mehānisms tur darbojas, detaļas izprast droši vien var tikai ar ļoti labu sagatavotību fizikā.

2. Jupis tieši 10.01.2017 domāja šādi:

Cik sapratu, runa ir par fizikālu efektu Saulē/uz Saules virsmas un Zemei tur īsti nav nekādas ietekmes.

3. Aivis tieši 29.01.2017 domāja šādi:

Es arī sapratu, ka ar planētām tam nav nekāda sakara.