Juno ielido Jupitera magnētiskajā laukā

Publicēts: 1.07.2016

NASA zonde Juno, kas 2016.gada 4.jūlijā ieies orbītā ap Jupiteru, ir ielidojusi milzu planētas magnetosfērā, kur Jupitera dzīlēs notiekošie procesi kontrolē daļiņu kustību kosmosā. Zinātniskie instrumenti ir konstatējuši izmaiņas apkārtējā vidē, kosmiskajam aparātam pārejot no vides, kurā dominēja Saules vējš, uz zonu, kuru pārvalda Jupiters.

Jupitera magnetosfēra ir lielākā struktūra Saules sistēmā.

"Ja tā spīdētu redzamajā gaismā, tā, skatoties no Zemes, būtu divreiz lielāka par pilna Mēness diametru," teica Waves eksperimenta pētnieks Viljams Kurts no Aijovas universitātes, piebilstot, ka tā ir mazākā daļa, kas vērsta Saules virzienā.

Milzu planētas magnetosfēra virzienā prom no Saules stiepjas aptuveni 5 AV (astronomiskā vienība) attālumā no Jupitera.

Vēl pirms dažām dienām Juno lidoja vidē, kur vienā kubikcentimetrā bija sastopama viena daļiņa. Šķērsojot magnetosfēras robežu, daļiņu skaits samazinājās simtkārt. To koncentrācija palielināsies, kosmiskajam aparātam tuvojoties Jupiteram. Daļiņas, kuras pārvietojas milzu planētas magnētiskajā laukā, būs viens no informācijas avotiem, kas ļaus spriest par Jupitera dziļāko slāņu uzbūvi.

Lai arī ielidošana magnetosfērā nebija nekas negaidīts, instrumentu savāktie dati ir atklājuši daudz sarežģītāku struktūru, kas pati par sevi kļūs par interesantu izpētes objektu.

1. Redaktors tieši 5.07.2016 domāja šādi:

#Juno oficiāli ir iegājis orbītā ap Jupiteru. Vēl tikai neliels manevrs un pārslēgšanās atpakaļ uz Saules enerģiju.