Oumuamua mājas meklējot

Publicēts: 25.09.2018

2017.gada oktobrī astronomi pamanīja objektu, kas bija palidojis salīdzinoši tuvu garām Zemei. Sākotnēji tika uzskatīts, ka tas ir asteroīds vai komēta no Saules sistēmas, bet, turpinot tā izpēti, izdevās noskaidrot, ka neparastās formas debesu ķermenis ir atlidojis no citas zvaigžņu sistēmas. Astronomu komanda Korina Bailera-Džounsa (Maksa Planka Astronomijas institūts) vadībā izmantoja Gaia datus, lai identificētu iespējamās zvaigznes, kuru sistēmas pirms vairākiem miljoniem gadu pameta Oumuamua.

Iegarenās formas asteroīds tika pamanīts jau tad, kad tas bija pabrāzies garām Zemei un devās prom no Saules sistēmas. Tā kā tika pieņemts, ka tas ir asteroīds, tā trajektorijas aprēķinos netika ņemtas vērā korekcijas, kādas varēja radīt ledus kušana un gāzu plūsmu veidošanās. Par šo niansi lika aizdomāties 2018.gada jūnijā publicētais Eiropas Kosmosa aģentūras (EKA) zinātnieka Marko Mičeli vadītās pētnieku grupas darbs, kur, analizējot Oumuamua pārvietošanos un ātrumu Saules tuvumā, zinātnieki secināja, ka uz asteroīda visticamāk ir ledus, kas, tuvojoties Saulei, ir sācis kust un izdalītās gāzes ir piešķīrušas papildus paātrinājumu. Lai arī šis devums ir niecīgs un nebija redzams fotogrāfijās, tas jāņem vērā, rekonstruējot ceļu līdz sistēmai, no kuras varēja izlidot konkrētais objekts.

Bailera-Džounsa vadītā pētnieku grupa rekonstruēja asteroīda ātrumu un sākotnējo trajektoriju, ņemot vērā, kā tā ceļš izmainījās, lidojot cauri Saules sistēmas centrālajiem apgabaliem.

Ar Saules sistēmas un Oumuamua attiecībām viss tā kā būtu skaidrs, bet kā ar pa ceļam satiktajām zvaigznēm un to gravitāciju? Lai rekonstruētu starpzvaigžņu vidi, cauri kurai lidoja asteroīds, Bailera-Džounsa grupa izmantoja EKA Gaia misijas otro datu izlaidumu (DR2). Tajā atrodama precīza informācija par kustību, atrašanās vietu un paralaksi aptuveni 1,3 miljardiem zvaigžņu. 7 miljoniem ir zināms arī radiālais ātrums - vai debesu ķermenis pārvietojas Zemes virzienā, vai prom no tās. Izmantojot Simbad datubāzi, zinātnieki aplūkojamo objektu klāstā iekļāva vēl 220 000 zvaigžņu, kurām bija zināms radiālais ātrums.

Nākamajā solī astronomi aplūkoja vienkāršotu pārvietošanās modeli - zvaigznes un asteroīds pārvietojas pa taisnām orbītām, ar vienmērīgu ātrumu. Šādi tika atlasīti 4500 kandidāti - zvaigznes, kuras varēja mijiedarboties ar Oumuamua. Nākmajā solī tika ņemta vērā šo zvaigžņu vēsturiskā kustība un asteroīda trajektorija, papildinot to ar izlīdzināto galaktikas potenciālu jeb visas galaktikas matērijas ietekmi uz konkrēto debesu ķermeni.

Agrākajos pētījumos tika izvirzīta versija, ka Oumuamua ir izmests no sākotnējās zvaigžņu sistēmas tās agrīnajos attīstības etapos, kad maza izmēra objekti mijiedarbojas ar planētu aizmetņiem. Attiecīgi, rekonstruējot asteroīda trajektoriju, vajadzētu nonākt līdz konkrētai zvaigznei vai ļoti tuvu tai. Tā kā objekts ir izsviests no sistēmas, tā relatīvais ātrums attiecībā pret šo zvaigzni nebūs liels.

Bailers-Džounss un viņa kolēģi atklāja četrus potenciālos kandidātus. Visas šīs zvaigznes ir punduri. Vistuvāk Oumuamua trajektorijai (1,96 gaismas gadi) pirms aptuveni miljons gadiem atradās sarkanais punduris HIP 3757. Lai arī trajektorijas tuvums varētu likt domāt, ka tieši no šīs sistēmas izlidojis asteroīds, relatīvais ātrums (25 km/s) ir pietiekami liels, lai HIP 3757 uzskatītu par mazāk iespējamu.

Nākamā kandidāte ir Saulei līdzīga zvaigzne HD 292249, kas atradās nedaudz tālāk no Oumuamua trajektorijas pirms aptuveni 3,8 miljoniem gadu. Tās relatīvais ātrums attiecībā pret asteroīdu ir 10 km/s. Vēl divi kandidāti ir agrākos pētījumos atrastas zvaigznes, kuras atradās tuvu rekonstruētajai Oumuamua trajektorijai 1,1 un 6,3 miljons gadu senā pagātnē. Par šīm zvaigznēm informācijas ir maz.

Tālāko pētījumu gaitā vajadzētu noskaidrot, vai ap šīm četrām kandidātēm riņķo kāda milzu planēta, kas varēja izraidīt asteroīdu starpzvaigžņu telpā. Iespējams, ka jauni Oumuamua mājvietas kandidāti uzradīsies pēc tam, kad 2021.gadā tiks publiskots Gaia misijas trešais datu izlaidums.

Max Planck Institute for Astronomy